Alle danske modelpiloters forum

 
Finn Andersen
Emnestarter
Indlæg: 674
Tilmeldt: 20 apr 2009 19:35
Geografisk sted: Herlev
Kontakt:

Asymmetriske blade

18 apr 2012 10:01

Har investeret i sådan et par blade til min TRex 500 og har nu fløjet lidt med dem. De lover op til 100% længere flyvetid, men jeg har nu kun forlænget min fra ca 14 til ca 15½ minut.

Jeg er kommet til at kunne hover nogenlunde retvendt og morer mig p.t. med at flyve 8-taller og mente derfor at kunne få mere træningstid ud af mit batteri med de her blade.

Er der andre som har erfaringer, tips eller tricks?
OY-2498
Flybar: TRex 500 CF. FBL/Microbeast: Goblin 500, TRex 500 XT, Goblin Fireball 280, TRex 300X og TRex 250 SE.
Futaba 18SZ
Blade Nano CP S + Spectrum 6e

God dømmekraft kommer med erfaring.... Erfaring kommer af dårlig dømmekraft.
 
Brugeravatar
kgu
Indlæg: 184
Tilmeldt: 19 okt 2005 22:12
Kontakt:

Hejsa, har ikke prøvet bladene,

18 apr 2012 10:16

Hejsa, har ikke prøvet bladene, men hvad med din headspeed jeg har selv en forskel på 3 min om jeg flyver med 80% eller 100%

Hilsen Kai

Har investeret i sådan et par blade til min TRex 500 og har nu fløjet lidt med dem. De lover op til 100% længere flyvetid, men jeg har nu kun forlænget min fra ca 14 til ca 15½ minut.

Jeg er kommet til at kunne hover nogenlunde retvendt og morer mig p.t. med at flyve 8-taller og mente derfor at kunne få mere træningstid ud af mit batteri med de her blade.

Er der andre som har erfaringer, tips eller tricks?
Flyver i EFK87, indendørs EFK87(Måløv) T-rex 450 Dominator FBL BeastX, T-rex 500 BeastX, T-rex 600E FBL BeastX, TwinStar, Certifikat A og H/Kontrollant.
 
Finn Andersen
Emnestarter
Indlæg: 674
Tilmeldt: 20 apr 2009 19:35
Geografisk sted: Herlev
Kontakt:

Hejsa, har ikke prøvet bladene,

18 apr 2012 10:42

Hejsa, har ikke prøvet bladene, men hvad med din headspeed jeg har selv en forskel på 3 min om jeg flyver med 80% eller 100%
Hilsen Kai


Headspeed er allerede latterlig lav. Jeg har været ude i den der vuggen og hævede så headspeed indtil jeg kun kunne flyve 7 min. Så gik jeg den anden vej og sænkede den og kan nu flyve de der 14-15; iøvrigt uden at vugge.
OY-2498
Flybar: TRex 500 CF. FBL/Microbeast: Goblin 500, TRex 500 XT, Goblin Fireball 280, TRex 300X og TRex 250 SE.
Futaba 18SZ
Blade Nano CP S + Spectrum 6e

God dømmekraft kommer med erfaring.... Erfaring kommer af dårlig dømmekraft.
 
Brugeravatar
kgu
Indlæg: 184
Tilmeldt: 19 okt 2005 22:12
Kontakt:

Ja så har jeg ingen

18 apr 2012 15:10

Ja så har jeg ingen ider ud over at få dig et par ekstra batt. Bakker så du hele tiden har en klar ;)

Headspeed er allerede latterlig lav. Jeg har været ude i den der vuggen og hævede så headspeed indtil jeg kun kunne flyve 7 min. Så gik jeg den anden vej og sænkede den og kan nu flyve de der 14-15; iøvrigt uden at vugge.
Flyver i EFK87, indendørs EFK87(Måløv) T-rex 450 Dominator FBL BeastX, T-rex 500 BeastX, T-rex 600E FBL BeastX, TwinStar, Certifikat A og H/Kontrollant.
 
Brugeravatar
renedreier
Indlæg: 162
Tilmeldt: 07 maj 2008 12:13
Kontakt:

Headspeed er allerede latterlig lav.

19 apr 2012 05:06

Headspeed er allerede latterlig lav. Jeg har været ude i den der vuggen og hævede så headspeed indtil jeg kun kunne flyve 7 min. Så gik jeg den anden vej og sænkede den og kan nu flyve de der 14-15; iøvrigt uden at vugge.


Hej, har du reduceret pitch?, bladene giver jo selv meget løft.

Har selv en 600 med 4 bladet hoved og på den skal jeg næsten give negativ pitch for komme ned.

/Rene
 
Finn Andersen
Emnestarter
Indlæg: 674
Tilmeldt: 20 apr 2009 19:35
Geografisk sted: Herlev
Kontakt:

Hej, har du reduceret pitch?,

19 apr 2012 06:12

Hej, har du reduceret pitch?, bladene giver jo selv meget løft.
Har selv en 600 med 4 bladet hoved og på den skal jeg næsten give negativ pitch for komme ned.
/Rene


Århhr, f.. h..., sæ'følig.

Nej, men det vil jeg straks prøve.
OY-2498
Flybar: TRex 500 CF. FBL/Microbeast: Goblin 500, TRex 500 XT, Goblin Fireball 280, TRex 300X og TRex 250 SE.
Futaba 18SZ
Blade Nano CP S + Spectrum 6e

God dømmekraft kommer med erfaring.... Erfaring kommer af dårlig dømmekraft.
 
Brugeravatar
Breitenstein
Indlæg: 1150
Tilmeldt: 08 jun 2004 11:31
Kontakt:

Husk at du skal hæve

19 apr 2012 08:06

Husk at du skal hæve omdrejningerne lidt igen, når du reducerer pitch!
"
" H-Kontrollant
 
Finn Andersen
Emnestarter
Indlæg: 674
Tilmeldt: 20 apr 2009 19:35
Geografisk sted: Herlev
Kontakt:

Husk at du skal hæve

19 apr 2012 09:11

Husk at du skal hæve omdrejningerne lidt igen, når du reducerer pitch!


Hmm, det er jo netop det jeg har fundet ud af at man ikke skal gøre ukritisk, når man vil flyve lang tid.

Totalt løft fra rotoren er en kombination af omdrejninger og pitch. Det vi her snakker om er at jeg har fået blade med en anden karakteristik end standard symmetriske blade, så derfor skal jeg i udgangspunktet sænke pitch uden at røre omdrejningerne for at lave mindre modstand (=tab).

Bladenes større lift er jo den effekt jeg er efter, men i og med at de er noget bredere end standard blade, så vil de med uændret pitch have alt for stor modstand.

Forvirret? Det bliver værre...:D Nej, ærligt, jeg skal nok komme tilbage med resultatet af lidt mere eksperiment.
OY-2498
Flybar: TRex 500 CF. FBL/Microbeast: Goblin 500, TRex 500 XT, Goblin Fireball 280, TRex 300X og TRex 250 SE.
Futaba 18SZ
Blade Nano CP S + Spectrum 6e

God dømmekraft kommer med erfaring.... Erfaring kommer af dårlig dømmekraft.
 
Brugeravatar
Breitenstein
Indlæg: 1150
Tilmeldt: 08 jun 2004 11:31
Kontakt:

Det er korrekt. Det jeg mener

19 apr 2012 11:22

Det er korrekt.
Det jeg mener er, at du ved at reducere pitch vil få mindre løft, med samme rotorhastighed.
Hvis du vil have samme hoverpunkt som nu, efter du reducerer pitch, er du nødt til at øge rotoromdrejningerne. Altså såfremt at du også reducerer pitch i hoverpunktet.
Du skal jo nok lave en helt ny pitchkurve, med mere negativ pitch i bunden og mindre pitch i toppen. Idet de asymetriske blade giver mere løft.
Håber det giver mening.
"

" H-Kontrollant
 
Finn Andersen
Emnestarter
Indlæg: 674
Tilmeldt: 20 apr 2009 19:35
Geografisk sted: Herlev
Kontakt:

Det er korrekt. Det jeg mener

19 apr 2012 13:24

Det er korrekt.
Det jeg mener er, at du ved at reducere pitch vil få mindre løft, med samme rotorhastighed.
Hvis du vil have samme hoverpunkt som nu, efter du reducerer pitch, er du nødt til at øge rotoromdrejningerne. Altså såfremt at du også reducerer pitch i hoverpunktet.
Du skal jo nok lave en helt ny pitchkurve, med mere negativ pitch i bunden og mindre pitch i toppen. Idet de asymetriske blade giver mere løft.
Håber det giver mening.


Det er altsammen helt rigtigt, men der virker som om du overser at mine nye blade, i hvertfald på papiret, skulle give mere løft end de symmetriske. Derfor har jeg sansynligvis for meget pitch og dermed for stort tab til de givne omdrejninger.

Så ja, en ny pitch kurve er helt nødvendig.

Iøvrigt er den gyldne regel ved test flyvning kun pille ved en parameter ad gangen, et increment ad gangen.
OY-2498
Flybar: TRex 500 CF. FBL/Microbeast: Goblin 500, TRex 500 XT, Goblin Fireball 280, TRex 300X og TRex 250 SE.
Futaba 18SZ
Blade Nano CP S + Spectrum 6e

God dømmekraft kommer med erfaring.... Erfaring kommer af dårlig dømmekraft.