Halløj alle sammen.
Efter flere henvendelser, om ikke jeg har/laver en byggetråd om min Catalina, vil jeg her starte sådan en tråd (selvom jeg ikke er så meget til det skriveri og sådan).
Historie: Der var engang for laaaaaang tid siden
. Nej, jeg har faktisk altid syntes om lige netop PBY 6a'en (ikke så meget om 5a'en, sorry). Og jeg er også faldet mest for bemalingen som Phillipe Cousteaus (Jacques Cousteaus søn) Catalina, kaldet Calypso.
Vi var et par stykker eller 4 (helt tilbage i "Nakskov Modelflyveklub"), der ville lave sådan én hver, men i 'almindelig' størrelse, ca. 1,8m vingefang. Vi fik også lavet en næsten færdig model til at lave støbeformen til kroppen efter. Men så flyttede jeg til Næstved, i "Mfk Falken"s område, og projektet døde ud.
Men min interesse for flyet var stadig stor. Så jeg besluttede at lave en selv, bare større
meget større.
Den største model dengang var lige under 5 meter, så jeg ville i hvert fald deropad. Det nærmeste 'runde og pæne' skalaforhold var så 1:6, hvilket ville give et vingefang på ca. 5,32 meter inkl. pontoner. Yes, det skulle være den
;o)
Selvom 'gutterne' sagde, at det ikke kunne lade sig gøre (dengang var vægtgrænsen for 'jumbo-modeller' 20kg), gik jeg i gang med forberedelserne (man skal vel bare tro på det, og i mellemtiden er grænsen (heldigvis) hævet til 25kg). Med inspiration fra 'Motor-Karls' byggemetode, og lidt sludren frem og tilbage med 'drengene', fik jeg en idé om omfanget af projektet.