Hejsa,
Jeg har altid godt kunne tænke mig en skala model af den russiske Mil-Mi 24 kamphelikopter, da den har det helt rigtige "onde" look.
Jeg har et par skala-helikoptere allerede, fra 250 til 700 størrelse. Må indrømme at stort = fedt, så den nye model skal selvfølgelig også være min 700 str.
Der er desværre ikke rigtigt nogle der laver en stor skala krop af Mil24'eren, eller dvs der er en tysker der laver nogle meget lækre modeller men den har også en tilsvarende "lækker" pris på 15-20K EUR og det er uden for hvad jeg har lyst til at spendere.
Jeg har engang i tidernes morgen støbt min egen skala heli krop (den gamle tråd: https://www.modelflyveforum.dk/viewtopi ... 70&t=22925) og det var ret sjovt og lærerigt. Nu hvor 3D tegning og print er blevet allemands-eje vil jeg dog denne gang være lidt mere high-tech og tegne det hele op i 3D. En del af tingene på den færdige krop bliver helt sikkert 3D printet, men jeg har endnu ikke besluttet om jeg vil forsøge at printe alle delene til kroppen eller om jeg skal igang med noget skum og glasfiber.
Én ting ved projektet er dog sikkert, og det er at det kommer til at tage lang tid og blive fyldt med udfordinger!
Status:
Jeg har indtil videre fået fat i en god T-rex 700 mekanik der kan bruges som basis.
Denne er blevet "strukket" til en 800 str (H80001AT - 800 Upgrade Tail Assembly) og modificeret med en anden udveksling (H70G013XXT - 105T M1 Helical Autorotation Tail Drive Gear Set) så halerotoren kommer til at køre hurtigere da det ellers kan blive et problem når omdrejningerne på hovedrotoren skal langt ned (vil gætte på 1200 rpm). Derudover er halen blevet lavet om fra standard 2-bladet til 3-bladet (H70T008XXT - 700E Three Tail Blade Set) som originalen.
Da originalen har halerotoren på venstre side men en T-rex har den på højre, har jeg også spejlvendt hale-mekanikken. Det ser ud til at virke fint, dog er der den udfording at jeg bliver nødt til at lave en ny "arm" da den nuværende ikke lige kan spejlvendes (på vedhæftede billede kan den opmærksomme se at det ikke vil kunne køre så godt...).
Jeg har indkøbt et 5-bladet rotorhoved fra Roban/HSM da det lader til at være rimelig kvalitet og passer (i hvertifald nogenlude) på en T-rex. På div udenlandske fora bliver der bygget mange byggesæt fra Roban der alle bruger det hoved og det virker ikke til at de har problemer med det.
Jeg har spekuleret meget på hvordan jeg får en vinkel på halebommen. Der var 2 muligheder: Enten at skifte til et flex-drev hvor det er en fleksibel wire i stedet for den traditionelle torque tube, eller også en gearbox. Jeg har valgt gearbox'en da jeg gerne vil kunne test flyve mekanikken uden at den skal være monteret i kroppen. Jeg har fundet et par forhandlere af gearbokse men ikke nogen hvor vinklen helt passer, så jeg har kastet mig ud i at lave min egen. Min idé er simplethen at bolte to standard halebokse (HN7053T - 700N Metal Tail Torque Tube Unit) sammen i den rigtige vinkel ved hjælp at et par plader. Indtil videre har jeg designet den første prototype vha 3D print og det ser OK ud så nu venter jeg på nogle lejer inden jeg kan komme videre.
Tegning:
Det første jeg har gjort er at grov-tegne mekanikken i 3D programmet (Fusion360). Dernæst har jeg lagt et scannet side-view ind som canvas, som er blevet strukket så det passer med hovedaksel og haleaksel (med 800 str halebom). Det viser at den færdge model burde blive ca 2 meter lang.
Jeg er også gået igang med at tegne profiler ind, men kan mærke at der skal lidt øvelse til før det bliver rigtigt godt (er ikke ret erfaren inden for 3D modellering). Men sjovt er det!
Pyyh, det var en længere smøre, tillykke hvis du har læst det hele
Jeg vender tilbage med de næste trin...