Tak gutter
SB 10'eren er altså et super fint fly.
Ja - det er så forfærdelig 70'er-kantet at det faktisk er helt smukt... :)
Jeg forstår ikke helt at du/man skal korriger for washout. Er ide'en med washout, at tippen skal forsætte med at flyve/bære, når rasten af vinger staller, så man derved ikke tipstaller, men bare begynder at synke hurtiger.
Så tænker jeg, at ved at udlinge det, vil noget af ide'en i washout så ikke gå tabt?
Jeg har aldrig oplevet washout i svævefly over 2m. De har alle været uden. Og det er min K8b også.
Rigtigt at man primært bruger wash-out til at formindske tendensen til tipstalls - specielt i en kurve hvor den indre vinges tip opererer med et markant lavere Re-tal end den indre vinges rod. (Samme effekt kan jo iøvrigt delvist opnås på en full-house-svæver ved at give mere mere flaps på indre panel end yderpanel.) Og lavere-Re-tal -> lavere stall-vinkel ('kritisk indfaldsvinkel'). For meget wash-out og man får problemet med negativ løft omkring tippen ved høj fart/lav-indfaldsvinkel...
Min pointe med "wash-out-korrektion" er, at hvis man fx har 1.0grd wash-out lineært fra rod mod tip og sigter efter 1.5grd's EWD er man nødt til at kompensere for wash-out'en når man måler indstillingsvinklen
på vingens rod. Her kan det således godt være at man skal have fx 1.9grd's EWD (målt fra vingeroden) med 1.0grd's wash-out - ift. 1.5grd EWD (målt fra vingeroden) med en vinge med 0grd's wash-out (og samme profil og øvrig geometri).
@NEP: Takker for forklaringer og input med '
schwerpunkt52' - det må jeg se at få installeret på Windåsen! Fortegnskonventionen vedr. indfalds- og indstillingsvinkler ("modsat matematisk omløbsretning") må man vel lære at leve med :)
@Arvid: Tak for link - ovenstående link er et direkte download-link.
@Regnar: Tak for tip mht regulering af indstillingsvinkel på F3A'ere. Jeg så at Lerager (NFK) kunne justere indstillingsvinkel på sit haleplan via et "gevind-arrangement" (på en Osmose F3A'er) - jeg vidste ikke at det også angik bæreplanet!