Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
low´n´slow
Indlæg: 273
Tilmeldt: 25 nov 2003 22:46
Geografisk sted: København Ø
Kontakt:

Jeg er desværre nødt til

17 jun 2016 15:58

Jeg er desværre nødt til at melde afbud. En gevaldig forkølelse og en knækket faldstamme = vand i kælderen/mit værksted har sat en kæp i hjulet på alle mine planer for weekenden:(
Men god fornøjelse til alle og flyv en tur for mig;)
Anders Larsen
EFK87 og SMSK
 
Brugeravatar
jens39
Indlæg: 1579
Tilmeldt: 18 feb 2007 15:46
Kontakt:

knækket faldstamme og lort i

17 jun 2016 20:09

knækket faldstamme og lort i værkstedet. kan reppes med gaffa og epoxy.
Nåe, du vil hellere se Le Mans
Der SKAL flyves DLG ;-)

Jens Hoffmann
FAI ID: 17279
 
bruel
Indlæg: 1981
Tilmeldt: 06 okt 2015 11:55
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Le Mans er for drenge,

17 jun 2016 20:14

Le Mans er for drenge, DLG er for mænd!

Vil savne dig Anders. Og værre endnu: Mere kage vi andre skal æde os igennem, suk...
 
Søren Nørskov
Emnestarter
Indlæg: 423
Tilmeldt: 22 jan 2004 20:58
Kontakt:

De føste to termik bobler

18 jun 2016 09:37

De føste to termik bobler taget.. men ja det blæser lidt. Brugte nord p-plads og gik gennem kolonihaverne.
Søren Nørskov, GRCC & SMSK
 
Brugeravatar
low´n´slow
Indlæg: 273
Tilmeldt: 25 nov 2003 22:46
Geografisk sted: København Ø
Kontakt:

Sh*t happens.... Oh, yes... Jeg

19 jun 2016 11:33

Sh*t happens.... Oh, yes... Jeg havde i hvert fald en fest med at gøre kælderrum/værksted rent efter den knækkede faldstamme:(
Godt i havde en god dag på trods af den lidt friske brise(Thomas var vel helt på hjemmebane;) ). Jeg var kun lidt misundelig når jeg en sjælden gang stak hovedet op af kælderen:)
Anders Larsen
EFK87 og SMSK
 
Brugeravatar
Thomas1
Indlæg: 289
Tilmeldt: 09 maj 2005 10:48
Kontakt:

Hey Tusind tak for en

19 jun 2016 20:32

Hey Tusind tak for en super fed dag.
Forøvrigt en lækker plads I har jer der.
Må have fly med hver gang jeg er i Skovlunde 😃😃

Og ja den bette vind var lidt vel frisk til tider, men det var sjovt og rigtig godt at se jer alle.

Mvh
Thomas
Thomas
OY-nr 6397

Puha bare den nu bliver deroppe.
 
bruel
Indlæg: 1981
Tilmeldt: 06 okt 2015 11:55
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Er der nogle af jer

20 jun 2016 14:17

Er der nogle af jer som har Svend's nick (han sagde han var på forum)?

Han oplevede at næsen knækkede halvt af i et kast (altså flyets...) med hans Predator 3 (Kempf's gamle P3?) -> en noget hård landing med efterfølgende delaminering af undersiden på finnen. Kunne godt tænke mig at sende ham nogle billeder og links til rep'en...
 
Svendsvend
Indlæg: 16
Tilmeldt: 23 mar 2014 10:09
Kontakt:

Tak til alle for en

20 jun 2016 21:37

Tak til alle for en lærerig dag med masser af vind og mange gode råd og tips. Man kan kun blive bedre i det miljø ;-)
Brüel, ser frem til dine links så jeg kan komme igang med opgaven.
 
bruel
Indlæg: 1981
Tilmeldt: 06 okt 2015 11:55
Geografisk sted: Storkøbenhavn

No Title

20 jun 2016 23:34

Hej Svend

Jamen, lad mig bare fyre mine links og kommentarer af her i plenum. Jonas Blomdahl (del af svenske Momentum Model Technologies og top F3K-pilot) har en fin skildring her af, hvordan han fixer en (lille) delaminering. Han bruger dog (vokset) Mylar som kontaktmateriale - kan være lidt svært at skaffe i DK. Men du kan fint bruge flere lag overhead-projektor folie, noget flat emballage-plast eller lign.

"Min" quick'n dirty-metode: Jeg selv havde en ret nasty delaminering forrige sommer (min venstre Stream-vinge ramte snuden på en anden DLG ved indgangen til en termikboble), jf vedh fotos. Jeg fortyndede min R&G lamineringsepoxy med isopropylalkohol (har læst at det skulle være lidt bedre end alm. husholdningsprit/ethanol) for at få den til at flyde bedre. Uanset hvad du evt. fortynder epoxyen med, skal du nok regne med lidt dårligere vedhæftning og mekaniske egenskaber (og læg mærke til at Jonas ovenfor ikke fortynder). Omvendt er det vigtigt at limen kommer godt ind og rundt under skindet - tørre områder er selvsagt no-go. Som du kan se blev den ca. 30% fortyndede lam-epoxy sprøjtet (0.7mm kanyle i en 1ml-sprøjte, fås på apoteket) ind langs nogle huller (så få som muligt men nok til at den overskydende epoxy kan finde vej ud igen). Jeg sprøjtede meget lim ind, og den blev opvarmet til måske 40C i sprøjten med varmepistol og herefter skiftevis tørrede jeg overskydende epoxy af med køkkenrulle og opvarmede skindet (og dermed den underliggende epoxy) med et ca. 100C foliejern. Opvarmningen gør at 1) epoxyen endnu tyndere (-> flyder bedre), 2) du er sikker på at isopropylalkoholen fordamper helt inden epoxyen sætter sig, 3) nedsætter den samlede hærdetid betragteligt og 4) forbedrer epoxyens mekaniske egenskaber. Efter ca. 15 min's gentagen "varm op, tør af", "varm op, tør af", ... bandt skindet til Rohacell-kernen og jeg kunne stoppe. Et halvt døgn senere blev overfladen spartlet med 2K-letspartel (Robbe Rostuff Leichtspachtel). Mener at huske at hele rep'en kostede 1.5g - ikke værst, IMHO.

Vær opmærksom på, at dine P3-halefjer (såvidt jeg kan læse mig til) er lavet af XPS-skum (og ikke Rohacell). Hvis du ser, at der er nogle buler i skummet kan og bør du inden brugen af ovenstående metoder i al fald delvist rette disse buler ud med damp (nemt med lidt fugtet køkkenrulle der "kysses" af et ca. 130C foliejern i et par sekunder - done).

Mht knækkede pod: Forunden krympeflex, som Hoffmann anbefalede, kan du omkring din kulvæv bruge stramt omviklet VHS- eller musik-kassettetape (mylar) - brug indersiden af rullerne (den ikke-magnetiserbare side) - epoxyen binder ikke på den side.

Det var alt jeg ville sige, måske nogle af "profferne" har nogle yderligere vise ord (?). Ellers håber jeg blot, at du har mod på mere DLG-flyvning og lad os bare indrømme det: Man kan ikke undgå at blive relativt ferm til at rep'e DLG'ere, når man flyver DLG'ere... ("Nød lærer nøgen..." ). Hvis dette ævl får dig helt i panik så skriv mig lige en PM - så kan vi fix'e din delaminering her hos mig (~1 time).
 
Brugeravatar
jens39
Indlæg: 1579
Tilmeldt: 18 feb 2007 15:46
Kontakt:

Lang men ok forklaring. Grunden til

21 jun 2016 08:44

Lang men ok forklaring.
Grunden til jeg anbefaler krymp er. Man skal ikke overbelaste det svage brudsted inden hærdning, da man skal stramme relativt meget med vha.
Lamineringsepoxy behøver ikke fortyndes hvis man anvender 1,2mm kanyle. Huller bliver fyldt med epoxy,så ingen fare det.

Jens Hoffmann
FAI ID: 17279