Hej Svend
Jamen, lad mig bare fyre mine links og kommentarer af her i plenum. Jonas Blomdahl (del af svenske Momentum Model Technologies og top F3K-pilot) har en fin skildring
her af, hvordan han fixer en (lille) delaminering. Han bruger dog (vokset) Mylar som kontaktmateriale - kan være lidt svært at skaffe i DK. Men du kan fint bruge flere lag overhead-projektor folie, noget flat emballage-plast eller lign.
"Min" quick'n dirty-metode: Jeg selv havde en ret nasty delaminering forrige sommer (min venstre Stream-vinge ramte snuden på en anden DLG ved indgangen til en termikboble), jf vedh fotos. Jeg fortyndede min R&G lamineringsepoxy med isopropylalkohol (har læst at det skulle være lidt bedre end alm. husholdningsprit/ethanol) for at få den til at flyde bedre. Uanset hvad du evt. fortynder epoxyen med, skal du nok regne med lidt dårligere vedhæftning og mekaniske egenskaber (og læg mærke til at Jonas ovenfor ikke fortynder). Omvendt er det vigtigt at limen kommer godt ind og rundt under skindet - tørre områder er selvsagt no-go. Som du kan se blev den ca. 30% fortyndede lam-epoxy sprøjtet (0.7mm kanyle i en 1ml-sprøjte, fås på apoteket) ind langs nogle huller (så få som muligt men nok til at den overskydende epoxy kan finde vej ud igen). Jeg sprøjtede meget lim ind, og den blev opvarmet til måske 40C i sprøjten med varmepistol og herefter skiftevis tørrede jeg overskydende epoxy af med køkkenrulle og opvarmede skindet (og dermed den underliggende epoxy) med et ca. 100C foliejern. Opvarmningen gør at 1) epoxyen endnu tyndere (-> flyder bedre), 2) du er sikker på at isopropylalkoholen fordamper helt inden epoxyen sætter sig, 3) nedsætter den samlede hærdetid
betragteligt og 4) forbedrer epoxyens mekaniske egenskaber. Efter ca. 15 min's gentagen "varm op, tør af", "varm op, tør af", ... bandt skindet til Rohacell-kernen og jeg kunne stoppe. Et halvt døgn senere blev overfladen spartlet med 2K-letspartel (Robbe Rostuff Leichtspachtel). Mener at huske at hele rep'en kostede 1.5g - ikke værst, IMHO.
Vær opmærksom på, at dine P3-halefjer (såvidt jeg kan læse mig til) er lavet af XPS-skum (og ikke Rohacell). Hvis du ser, at der er nogle buler i skummet kan og bør du inden brugen af ovenstående metoder i al fald delvist rette disse buler ud med damp (nemt med lidt fugtet køkkenrulle der "kysses" af et ca. 130C foliejern i et par sekunder - done).
Mht knækkede pod: Forunden krympeflex, som Hoffmann anbefalede, kan du omkring din kulvæv bruge stramt omviklet VHS- eller musik-kassettetape (mylar) - brug
indersiden af rullerne (den ikke-magnetiserbare side) - epoxyen binder ikke på den side.
Det var alt jeg ville sige, måske nogle af "profferne" har nogle yderligere vise ord (?). Ellers håber jeg blot, at du har mod på mere DLG-flyvning og lad os bare indrømme det: Man kan ikke undgå at blive relativt ferm til at rep'e DLG'ere, når man flyver DLG'ere... ("Nød lærer nøgen..."
). Hvis dette ævl får dig helt i panik så skriv mig lige en PM - så kan vi fix'e din delaminering her hos mig (~1 time).