Hej Bjarne.
Jeg laver mine fjedre af 0,5 piano.
Hvis du søger her på forum er der billeder mm.
Typisk bruger jeg et stykke på 100mm.
Dette bøjes på midten. Gerne ved hjælp af en rundtang. (Smykke værktøj er super)
I modsatte ende bukker jeg begge ben 12-15mm 90grd.
Så er fjederen færdig.
Som træk bruger jeg 0,3 piano.
Ruben
Et lille hint: Hvis 180 grader bukket "på midten" forskydes lidt til en af siderne, bare et par mm, vil den deraf følgende forskydning af de 2 ben der skal gå ind i fladerne gøre at fjederen ikke kan dreje sig ud af hængsellinien og risikere at blokere eller vende fjedervirkningen, som den med vinkelrette ben lige ud for hinanden i nogen installationer kan finde på hvis man ikke laver en alternativ fastgørelse(tape el. lign) af den ombukkede ende. En anden variant er ikke at bukke "benene" helt ud i 90 grader, man at lade dem have lidt vinkel. Se billede .
En tredie mulighed er at bruge den første fjedermodel, men at sørge for at placere rorhornet på hængselsiden, så fjederen kommer til sidde så den vil "lukke" hængslet i til siden med hænseludsparingen/væk fra hængselsiden, da ombukket så vil forsøge at "dreje sig ind" i hængslet og dermed holder sig selv på plads. Det er bare ikke ret tit at folk vælger at vende tingene på den måde, da det ofte kan betyde at udsparingen vil vende opad og være synlig....smagssag når man bygger selv, på færdige modeller kan det være dikteret af konstruktionen.
Håber det giver mening