Alle danske modelpiloters forum

Cruiser1979
Emnestarter
Kontakt:

At få liv i en gammel nitromotor

03 aug 2023 20:36

Hej Alle 

Jeg ved ikke om der stadig er nogen der læser med herinde eller kan hjælpe. Sidst jeg fløj var det her alt alt skete  :lol:

Sagen er at jeg har en dreng på snart 12 der meget gerne vil flyve. og mine gamle nitro fly hænger på  væggen og har gjort det i mange år. er der en chance for at de kan startes op igen eller skal de skilles helt ad og have skiftet lejer og pakninger osv? 

vh Thomas 

Brugeravatar
Futterama
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: At få liv i en gammel nitromotor

04 aug 2023 08:43

Hej Thomas,
Vi er skam nogle der læser med herinde dagligt  ;)
Hvis du sørgede for at bruge after-run olie da du pakkede flyveren væk, eller fløj på brændstof uden nitro, så er der en god chance for at motoren har det fint. Hvis det er en normal 2-takts motor, så er der vist ikke rigtigt nogle pakninger i sådan en ud over den tætning der sidder ved det yderste kugleleje.
Hiv flyveren ned fra væggen, tag gløderøret ud og drej motoren forsigtigt rundt med håndkraft og mærk efter om den "skurrer" nogle steder. Den er muligvis lidt stram når stemplet går mod toppen selv uden gløderøret monteret, dette er normalt for visse motorer. Men du burde let kunne mærke hvis lejerne er helt kaput. Kig også ned igennem karburatoren og se om du kan få øje på krumtap akslen og kig efter rust.
Jeg håber dette hjalp lidt.
Mvh
Martin Jakobsen
Midtjysk Modelflyveklub

Cruiser1979
Emnestarter
Kontakt:

06 aug 2023 18:30

Mange tak. Jeg vil prøve at undersøge motoren. jeg har dog ikke brugt den nævnte olie. Heldigvis har modellen og motoren altid været opbevaret tørt og varmt indendørs. så jeg håber at det hjælper lidt :-) 

Er det muligt at købe en dunk brændstof online? jeg har en dunk. men den har stået ude i skuret i lige så lang tid som jeg har været inaktiv så jeg tænker at det ville være duet at prøve at hælde det på. 

Brugeravatar
Futterama
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

08 aug 2023 08:17

Jeg ved ikke om man kan købe egnet brændstof online, jeg køber det i klubben eftersom Midtjysk Modelflyveklub er forhandler af methanolbrændstof men du har ret i at frisk brændstof er en rigtig god ide  :)
Mvh
Martin Jakobsen
Midtjysk Modelflyveklub

2506
Kontakt:

11 aug 2023 17:05

Hej,
Hvad er det aktuelt for en motor, der skal blødes op ?
Hvor er du henne i landet ?

mvh
Sven

Brugeravatar
boie
Geografisk sted: Hirtshals/ Danmark
Kontakt:

14 aug 2023 00:08

Frisk brændstof betyder meget. Havde en SC 30 firtakter som jeg ikke kunne få til at gå på det 10 år gamle brændstof en klubkammerat havde foræret mig. Købte nyt med 15% nitro og det gjorde en verden til forskel.

Cruiser1979
Emnestarter
Kontakt:

14 aug 2023 17:40

Hej Sven

Jeg synes at der står LR på siden af den. Den sidder i en Arising star som anbefaler en 0.40- 0.46 Cu in Jeg er på sydfyn. :-) 

Cruiser1979
Emnestarter
Kontakt:

14 aug 2023 17:42

Hej Boie 

Jeg prøver at skaffe nyt brændstof. kan man evt bestille online eller er det bedst at købe i den klub man nu kommer i. 

Brugeravatar
boie
Geografisk sted: Hirtshals/ Danmark
Kontakt:

14 aug 2023 21:52

Det er egentlig ikke så nøje hvor du køber. Dog skal du være opmærksom på at hvis det er en meget gammel motor skal den muligvis helst have castor oil i stedet for ren syntetisk. Du kan købe færdigblandet med begge dele.

2506
Kontakt:

17 aug 2023 16:13

Den dunk, du har stående i skuret, har nok trukket en del vand til sig .
Vandfyldt brændstof giver meget flotte, hvide striber på en klar efterårshimmel...... :lol:
Nok om det, - kan din motor dreje frit rundt, eller føles det som at røre i mudder med sten ?
Skyl din dyse/ nål godt igennem, så sparer du dig selv for en masse ærgerlige besværligheder
Hæld nyt brændstof på, start motoren , og lydbilledet vil hurtig afsløre, om du har rustne kuglelejer eller ej
det ``LR `` du siger, der står på motoren, kan jeg ikke lige få til at passe... kan det være LA ?
Så er det nemlig en OS med glatleje krumtap, (ingen Kuglelejer)
mvh
Sven