Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
jweber009
Emnestarter
Indlæg: 937
Tilmeldt: 21 jun 2004 16:52
Kontakt:

Fra intro-klasse til F5b

13 aug 2012 22:34

Min V-Max ECO har endelig vist sin kunnen i weekenden og jeg er blevet helt hooked på noget mere. Det hjalp bestemt også at få prøvet en rigtig f5b'er.... Hermed er f5b-model kommet på min "må ha'-liste". Jeg er derfor gået i gang med at finde ud af, hvad jeg allerede har liggende og hvad der mangler for at komme tættere på målet.

Jeg laver tråden her for at andre også kan følge med i, hvad der skal til og hvad der kan lade sig gøre med det grej, som man evt. allerede har liggende derhjemme.


Efter lidt læsning på rc-groups har jeg konstateret, V-Max'en godt kan tage et af de mere heftigere f5b setup's.
Jeg har også fundet et setup, som kan bringe V-max'en lidt op i tempo. Men er efter lidt sludren frme og tilbage i weekenden i tvivl om den overhoved kan bruge klare kravet om plan arealet. Jeg kan kun finde info om vingens planareal på 23,5 dm2, hvilket er noget under kravet til f5b.


Så nu til nogle af de første store spørgsmål:
Hvordan beregner man det samlede planareal? - Er der nogen retningslinier for hvad der regnes med?

Hvad skal man vælge af limiter? - Hvad er mest brugt herhjemme, hvis man nu skal have hjælp til installation og opsætning....

Og der skal nok komme flere spørgsmål.... men nu er der da lidt at starte med.
Jonas Weber Rasmussen
OY-4315
 
Brugeravatar
Tommy Persson
Indlæg: 2266
Tilmeldt: 23 apr 2002 17:36
Geografisk sted: Hillerød
Kontakt:

Hej Jonas, Det lyder meget

14 aug 2012 00:39

Hej Jonas,

Det lyder meget spændende med dine F5B planer, og du skal være meget velkommen i F5B-klassen.

Planarealet skal, som nævnt tidligere, være min. 26,66 dm², og vægt uden drivakku min. 1.000 g, samt max. planbelastning 75 g/dm² (det sidste er den generelle FAI regel, som vist nok gælder for alle klasser), så har du en F5B model, som opfylder reglerne.
Der er andre småting, som for eksempel, at ballast ikke må bæres uden på modellen, og ikke kastes fra modellen.

Og så skal du have en limiter på 1.750 Wmin.
De mest brugte er UniLog 1 fra SM Modellbau (ikke længere i produktion, og erstattet af UniLog2), og Steve Neus limiter fra Neutronics.
Steve Neus er udelukkende en limiter (ikke logger), og er den mest enkle at bruge, samt klart den billigste (jeg har nogle helt nye, hvis der er interesse). Den er "plug and play".
UniLog 2 kan også bruges, men det kan vist give problemer i visse situationer.

Planarealet er det samlede areal af vinge og haleplan, så hvis dit haleplan er på 3,16 dm², så er den god nok, forudsat at vingearealet passer.
Det måles, som det projicerede areal på et stykke papir, hvor det tegnes op, hvor efter det kan måles med et "planeometer" (ikke sikker på navnet), som man kører en tur hele vejen rundt på tegningerne.
Det vingestykke, som dækkes af kroppen tæller med, men kun med en lige linie imellem forkanterne- og bagkanterne på vingen, således at eventuell tunger til fastgørelse af vingen ikke regnes med.

Arealet kan naturligvis også beregnes, hvis man har en rigtig CAD tegning, men til for eksempel VM bruges ovennævnte metode.
Jeg har sikkert et billede fra VM 2010 i Muncie.

Jeg kan dog næppe forestille mig, at vi vil hænge os i, at planarealet er en lille smule for lille, med mindre du overhaler top 3 :D

Tommy :)
 
Brugeravatar
jweber009
Emnestarter
Indlæg: 937
Tilmeldt: 21 jun 2004 16:52
Kontakt:

Så må jeg hjem og

14 aug 2012 10:37

Så må jeg hjem og måle vinge og haleplan op. Jeg har foreløbig ingen planer om at nå til tops næste år, så hvis jeg kan flyve med som nummer sidst hver gang er jeg også godt tilfreds.

Jeg har kigget lidt på specifikationen på Neu limiteren. De skriver at den kan bruges med 4-6s lipo. Hvad hvis den bruges sammen med 3s.... nogen der ved om det dur??
Ellers kan det være man skal springe på Unilog'eren... der er ikke umiddelbart noget minimum.
Jonas Weber Rasmussen

OY-4315
 
Brugeravatar
JeppeA
Indlæg: 1252
Tilmeldt: 15 jun 2003 23:14
Kontakt:

Nu er det meget simpelt,

14 aug 2012 21:08

Nu er det meget simpelt, for 3S er slet ikke tilladt i F5B :D

Men det er 10S til gengæld som bekendt blevet, men da jeg ved at Steve Neu allerede har fløjet en del med 10S er jeg helt sikker på at hans logger også kan dette... Du vil dog blive rigtig glad for alle de informationer du kan få ud af unilog'en, det er aldeles værdifuldt!!!
 
Brugeravatar
jweber009
Emnestarter
Indlæg: 937
Tilmeldt: 21 jun 2004 16:52
Kontakt:

Jeppe: Jeg har lidt svært

14 aug 2012 21:49

Jeppe:
Jeg har lidt svært ved at finde det sted du henviser til, hvor der står et minimum antal celler der skal anvendes..... kan du hjælpe mig lidt?? :confused:
FAI reglerne foreskriver kun et max. på 10s og det samme står under hotliner-siderne på MFDK. Hvis der er noget jeg har misset vil jeg gerne oplyses herom....
Jonas Weber Rasmussen

OY-4315
 
Brugeravatar
JeppeA
Indlæg: 1252
Tilmeldt: 15 jun 2003 23:14
Kontakt:

Du har ret, det er

15 aug 2012 21:28

Du har ret, det er blevet fjernet...
3S er tilladt...
 
Brugeravatar
jweber009
Emnestarter
Indlæg: 937
Tilmeldt: 21 jun 2004 16:52
Kontakt:

Jeg fandt ud af hvem

16 aug 2012 21:56

Jeg fandt ud af hvem der producerer V-Max'en og spurgte dem ang. det samlede af vinge og haleplan.... de svarede 23,5 dm2.

Har her til aften tegnet den op i Rhino og beregnet det til 24,9 dm2. Lidt bedre end det oplyste, men der er stadig et stykke vej op til FAI-kravet.
Bliver nok nød til at vende et par 50'øre og se om der kan blive råd til en ordentlig F5B model. Hvis nogen skulle have en funktionel model liggende til Netto-pris, så smid mig en PM.

Så må vi se om det bliver med 3s på den nuværende motor eller og jeg ender med en 4-5s motor.... Jeg hælder mest til det sidste, da jeg heller vil have mange flere celler og færre ampere.
Jonas Weber Rasmussen

OY-4315
 
Brugeravatar
JeppeA
Indlæg: 1252
Tilmeldt: 15 jun 2003 23:14
Kontakt:

Jeg har en HP220/37/A1 P4

17 aug 2012 06:09

Jeg har en HP220/37/A1 P4 7:1 liggende som savner en ny arbejdsplads :D
 
Brugeravatar
Tommy Persson
Indlæg: 2266
Tilmeldt: 23 apr 2002 17:36
Geografisk sted: Hillerød
Kontakt:

Jonas, Det vingestykke, som dækkes

20 aug 2012 01:51

Jonas,

Det vingestykke, som dækkes af kroppen tæller med, men kun med en lige linie imellem forkanterne- og bagkanterne på vingen, således at eventuell tunger til fastgørelse af vingen ikke regnes med.



Tommy :)
 
Brugeravatar
jweber009
Emnestarter
Indlæg: 937
Tilmeldt: 21 jun 2004 16:52
Kontakt:

Det er også det jeg

20 aug 2012 11:45

Det er også det jeg har regnet med. Så der mangler lidt mere end, hvad et par trekanter på bagkanten kan klare.

Jeg har efterhånden fået styr på indholdet så nu mangler jeg bare en model at smide det i.
En gået igang med at tegne på en.... så kan jeg da altid støbe den selv.Og lave en ny, når den knækker.
Jonas Weber Rasmussen

OY-4315