Alle danske modelpiloters forum

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
 
Brugeravatar
Robert Danielsen
Emnestarter
Indlæg: 5995
Tilmeldt: 02 jan 2002 20:59
Kontakt:

Raketenwurm 4 som hygge hotliner.

15 aug 2013 20:52

I min sommerferie fik jeg hentet den Raketenwurm 4 som jeg havde købt af Tommy. Og jeg må sige at jeg var positiv overrasket over den kvalitet flyet er bygget i.
Siden sommerferien er der gået tid med at blive enig med mig selv om hvilken setup der skulle i.
Efter god vejledning fra Tommy, endte det med at jeg valgte en Hacker motor.
Da jeg solgte min Mistarl storsvæver, fik jeg en ny Hacker 195A F5b esc med i handlen. Og så var det jo også på plads.

Så gik jagten ind på modtager og driv akku. Pga kroppens form, er udvalget af 5S akku'er der kan være i den ret begrænset. Men efter en del aftner på nettet faldt jeg over disse Wellpower, som havde en højre max C end de andre akkuer jeg havde fundet som passede i kroppen. Jeg kender ikke de celler, og lavede en hurtig søgning på dem. Men fandt ikke noget dårlig omtale. Prisen var ikke slem, så jeg tænkte at så ville jeg prøve dem. Så det bliver lidt spændene hvordan de klare de tæsk de vil blive udsat for (300-400A i 1,5sek).

Jeg ville endelig have en lille modtager akku. Og det skulle være Life, da jeg bruger det i alle mine fly. Jeg fandt en lille fin en ved Hyber Flight. Men den var self ikke på lager. Så jeg fik målt kroppen op,og fandt ud af at der var masser af plads i den Raketenwurm 4 krop. Så jeg besluttede at jeg godt kunne tage en lidt større og tunger akku. Så der faldt valget på Hyperions 2S Life 850mA. Så behøver jeg heller ikke lade efter 2-4 flyvninger:)

Modtageren gav sig selv, da det er lager vare:p
Jeti Duplex R9.

Kontakten er en af de små smarte magnet kontakter som jeg køber ved Zepsus.com. De kan klare 7A vedvarende, fylder ikke noget og vejer heller ikke ret meget.

Og selv med det forholdsvise fyldige grej i, er der stadig fin plads til en Unilogger når jeg en gang få taget mig sammen til at få sådan en købt:rolleyes:

Det hele er pakket ud, og undersøgt grundig, og det er godt nok fine sager. Så nu er det bare at få det hele skohornet ned i kroppen, så det stadig er til at komme til.

Og så lige et spørgsmål.
Jeg har købt 2 forskellige typer stik. 6mm og 8mm.
Før i tiden fløj jeg med 6mm,og det virkede fint. Men da jeg skulle bestille, så jeg at jeg også kunne få de der 8mm stik, og tænkte at det måske var smart. Men nu når jeg har fået dem hjem, syndets jeg godt nok de er store.
Hvilken af dem syndets i jeg skal bruge?

Og så lige nogle billeder af div ting.
Vedhæftede filer
sommerferie 2013 130.jpg
sommerferie 2013 130.jpg (146.49 KiB) Vist 1039 gange
sommerferie 2013 129.jpg
sommerferie 2013 129.jpg (141.92 KiB) Vist 1039 gange
sommerferie 2013 128.jpg
sommerferie 2013 128.jpg (131.43 KiB) Vist 1039 gange
sommerferie 2013 127.jpg
sommerferie 2013 127.jpg (135.22 KiB) Vist 1039 gange
sommerferie 2013 126.jpg
sommerferie 2013 126.jpg (137.48 KiB) Vist 1039 gange
sommerferie 2013 125.jpg
sommerferie 2013 125.jpg (140.86 KiB) Vist 1039 gange
Mvh Robert Danielsen

Aviator MFK.
 
Brugeravatar
JeppeA
Indlæg: 1252
Tilmeldt: 15 jun 2003 23:14
Kontakt:

Hvis du nogen sinde skal

15 aug 2013 22:16

Hvis du nogen sinde skal have en logger i er den lavet med 6mm LMT stik...
Og de klarer da fint 350A :D
 
Brugeravatar
Tommy Persson
Indlæg: 2266
Tilmeldt: 23 apr 2002 17:36
Geografisk sted: Hillerød
Kontakt:

Brug Ø 6 mm (Lehner

16 aug 2013 10:42

Brug Ø 6 mm (Lehner LMT, Plettenberg, "Schulze", NeuMotors) stik, som Jeppe anbefaler. De virker fint ved relativt store strømme, og passer til de limitere og loggere, som bruges i F5B.

Jeg har set Ø 8 mm stik brugt i F5B, men personligt tror jeg ikke det gør nogle mærkbar forskel.
Der er selvfølgelig en vis "imponator effekt" i et Ø 8 mm stik :cool:

Lehner LMT Ø 6 er godt nok meget stramme i de nyeste udgaver, eller også er jeg blot en svækling (behøver I ikke at kommentere :o).

Wellpower SE og DS bruges også til F5B, og umiddelbart ligner SE cellerne meget Fullymax celler, så det er sikkert fint.

Fullymax 5S 3200 mAh passer også fint i ormen, og vanen tro har jeg også sådan nogle liggende........

Tommy :)
 
Brugeravatar
Tommy Persson
Indlæg: 2266
Tilmeldt: 23 apr 2002 17:36
Geografisk sted: Hillerød
Kontakt:

Glemte en ting: mangler der

16 aug 2013 10:45

Glemte en ting: mangler der ikke en spændingsregulator på billedet?

Servoerne i vingen skal ikke have mere end 5,5 V, som absolut max.

Tommy :)
 
Brugeravatar
Robert Danielsen
Emnestarter
Indlæg: 5995
Tilmeldt: 02 jan 2002 20:59
Kontakt:

Glemte en ting: mangler der

16 aug 2013 17:32

Glemte en ting: mangler der ikke en spændingsregulator på billedet?

Servoerne i vingen skal ikke have mere end 5,5 V, som absolut max.

Tommy :)

Jeg syndste du sage at det var Hyperion servoer der sidder i vingen. Og Hyperion skriver at alle deres servoer kan klare 2S Life akkuer direkte.
De eneste servoer jeg har mødt som ikke kan klare 2S life er nogle få Futaba servoer, som er bygge specielt til 4,8V max.
Så nej, umidlbart mener jeg ikke den mangler. Men ret mig endelig vis jeg har misforstået at det er Hyperion servoer der sidder i.

Ps. Det viste grej er hvad jeg har købt. Så jeg søger ikke andet grej :D
Mvh Robert Danielsen

Aviator MFK.
 
ald
Indlæg: 281
Tilmeldt: 17 aug 2006 15:31
Kontakt:

Hej Jeg tror det er disse

16 aug 2013 20:31

Hej
Jeg tror det er disse der er i og de kan ikke tåle mere end 5,5 v
her
Allan L. Dam
Silkeborg Modelfly
 
Brugeravatar
Robert Danielsen
Emnestarter
Indlæg: 5995
Tilmeldt: 02 jan 2002 20:59
Kontakt:

AAAArrrrggggg, havde ikke lige fået

16 aug 2013 22:52

AAAArrrrggggg, havde ikke lige fået det med i parentesen.

All current Hyperion ATLAS Digital servos (except DS09 and DS11 series) can accept the voltage supplied by the G3 LiFe receiver packs. If servo loads are especially high, such as with heli collective servos used in hard 3D, you may see slightly reduced lifespan in trade for higher torque and speed output.

Så skal jeg jo til at finde en meget lille UBEC som kan lever strøm nok. Det vil så betyde at der ikke bliver plads til en Unilogger. Øv øv.
Mvh Robert Danielsen

Aviator MFK.
 
Brugeravatar
LKJ
Indlæg: 3125
Tilmeldt: 15 jun 2006 17:42
Kontakt:

Kan du tåle lidt mere

16 aug 2013 23:37

Kan du tåle lidt mere salt i såret :rolleyes:

Vi ved i dag at Hyperion Atlas digier kortslutter forsyningen + - når de schwitser de betyder at de laver spændingsfalds spidser på 5V forsyningen der kan få en modtager til at lave en brown out.

Kuren er 1 eller 2 low ESR kondensatorer over + - på et ledigt modtager stik så de kan holde modtagerens spænding stabil.

Det er tæstet af flere med et scop over + - 5V med de servoer tilsluttet.

Jeg flyver selv med mange af dem og kan godt lide dem men jeg har altid kondensatorer over 5V + -

Sorry men jeg synes du burde vide det. ;) :)
MVH.
Lars Kruse Jensen
MFD 8187

Medlem af bestyrelsen i http://www.uas-sport.dk/

Medlem af.
Sleipner modelflyveklub.
 
Brugeravatar
Tommy Persson
Indlæg: 2266
Tilmeldt: 23 apr 2002 17:36
Geografisk sted: Hillerød
Kontakt:

Robert, jeg gentager gerne, at

17 aug 2013 01:21

Robert, jeg gentager gerne, at det er Hyperion HP-DS09-AMD, som sidder i vingen, og ifølge Hyperion tåler de max. 5,5 V, hvilket jeg også bruger i mine Avioniks med de samme servoer.

Det er ikke noget problem, at få plads til en spændingsregulator, og UniLog i RW4, så ingen grund til "ØV".

Jeg bruger en lille spændingsregulator fra Powerbox med integreret micro switch (jeg stoler ikke på en almindelig kontakt længere.....), og det har virket fint i de sidste 5 år.

"Problemet", som Lars nævner kender hverken jeg, eller andre af F5B konkurrencepiloterne i praksis så vidt jeg ved, men jeg har ikke forstand på elektronik, så kan ikke måle mig frem til problemet, men en kondensator, som puffer er sikkert under alle omstændigheder en god ide.

Måske Jeppe kan fortælle om sine erfaringer med servoerne også?

Jeg har sandsynligvis haft en servo på højderoret i en Avionik B08, som efter ca. 5 flyvninger døde, men det kan vist ske med alle servoer.

Tommy :)
 
Brugeravatar
JeppeA
Indlæg: 1252
Tilmeldt: 15 jun 2003 23:14
Kontakt:

Jeg har indtil videre kun

17 aug 2013 08:19

Jeg har indtil videre kun positive erfaringer med DS09.
De drives alle af Jeti MaxBEC sat til 5,4V, som har et par fornuftige kondensatorer på udgangen.
Jeg har derimod en DS095 der ikke helt kan blive enig med sig selv om hvor center er, men det er på en flyver der har ligget standby godt ½ år, så måske den bare skal vækkes igen :rolleyes:

Tommys Powerbox løsning synes jeg er mindre og smartere end min, men når man har et koncept der virker er der jo ingen grund til at ændre på det :cool:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8