Alle danske modelpiloters forum

Brugeravatar
Ole Løve
Emnestarter
Geografisk sted: Høng, Vestsjælland
Kontakt:

Maling af Z-foam

12 jan 2013 15:09

Hvilken type maling kan anvendes på den type skum?

Brugeravatar
sstv
Geografisk sted: København
Kontakt:

Hej. Godt nok lidt sent, men

04 feb 2013 15:54

Hej.
Godt nok lidt sent, men på skum er det klogt at bruge acrylmaling.
Denne fås også med en iblandet lak som giver en vandfast overflade, og samtidig giver halvblank overflade.
Akrylmaling er på vand basis og derfor også en miljøvenlig maling.
Med venlig hilsen,
Steen Svane.
Nordsjællands Modelflyveklub (NFK)

Brugeravatar
Tommy Persson
Geografisk sted: Hillerød
Kontakt:

06 feb 2013 17:43

Det er vel umiddelbart det nemmeste, og teknisk bedste, at bruge de laksystemer, som er lavet specielt til formålet.

Med laksystemer mener jeg, at man også bør bruge en primer, som er lavet til at hæfte på polyethylen og polypropylen. Det er samme slags primer der i bilindustrien bruges ved lakering af polypropylen kofangere/spoilere.

Multiplex har et sådant system:

Tommy :)
Vedhæftede filer
cb1e2f09ad.jpg
cb1e2f09ad.jpg (19.45 KiB) Vist 1028 gange
602700_P_01.jpg
602700_P_01.jpg (100.15 KiB) Vist 1028 gange

Brugeravatar
sstv
Kontakt:

Ja Tommy, det er da

06 feb 2013 19:36

Ja Tommy, det er da rigtigt at bruge den rigtige maling og med primer for bedst holdbarhed.
Du nævner i øvrigt EPP og Ela-Por fly til din anbefaling, og det er nu noget andet, da polyethylen og polypropylen bliver støbt hvor der efterlades en oliehinde på overfladen, og det kræver en primer, eller afvaskning i triklor, isopropyl, cellusefortynder eller lignende, husk handsker. Oliehinden ses i øvrigt tydeligt op mod lyset ligesom en oliehinde på vand.

Men nu spørges der til z-froam, og dertil er akryl maling glimrende, og endvidere kan akryl maling bruges på alt slags skum, træ, glas, jern, beton, læder o.s.v.

Hos Panduro Hobby kan der købes en æske vandbaseret vandfast halvblank akryl maling med lak iblandet, og med 8 forskellige flasker maling til 135 kr.

Pudsigt at vi kommer til at snakke om det nu. Gad vide om trådstarter nu ser det :rolleyes:.
Med venlig hilsen,
Steen Svane.

Brugeravatar
Tommy Persson
Geografisk sted: Hillerød
Kontakt:

Du nævner i øvrigt EPP

07 feb 2013 09:49

Du nævner i øvrigt EPP og Ela-Por fly til din anbefaling, og det er nu noget andet, da polyethylen og polypropylen bliver støbt hvor der efterlades en oliehinde på overfladen,
Jeg tror umiddelbart godt, at jeg kender de fleste plastmaterialer, og forarbejdningsmetoder ;)

EPP er blot opskummet polypropylen, så grundlæggende er der ikke forskel i materialet om, det skal sprøjtestøbes eller opskummes på næsten samme måde, som opskummet polystyren (EPS, eller "på dansk" Flamingo).

Med grundlæggende mener jeg, at der ved sprøjtestøbning anvendes et væsentligt højere smelteindeks, og et slipmiddel i selve materialet. Slipmidlet i materialet er ofte polythylen voks, men kan også være for eksempel zinksterat.
For at slipmidlet skal virke, skal det migere ud på overfladen, men selv uden slipmidlet, så vil polyolefinerne (polythylen og polypropylen) have en så lav overfladespænding, at det er vanskeligt/umuligt, at få hverken lim, eller lak til at binde ordentligt på overfladen.

Den lave overfladespænding skyldes ikke olie på overfladen, med mindre man opfatter materialet, som olie, hvilket det jo er meget tæt på, at være når vi taler om polyolefinerne.

Kort forklaring på EPP:
Expandiertes Polypropylen

Expandiertes Polypropylen (EPP) wurde in den 1980er Jahren entwickelt. Es handelt sich hierbei um einen Partikelschaumstoff auf Polypropylen-Basis. (Poröses expandiertes Polypropylen wird mit PEPP abgekürzt.) Anders als bei EPS wird EPP ohne Treibmittel ausgeliefert, so dass eine treibmittelbasierte nachträgliche Expansion nicht möglich ist.
Bei der EPP-Herstellung unterscheidet man zwei Prinzipverfahren: Die Autoklavtechnik (Standard) und die direkte Schaumextrusion (selten).
Die Verarbeitung im sog. Formteilprozess findet in speziellen Formteilautomaten statt. Diese unterscheiden sich durch ihre stabilere Ausführung von herkömmlichen EPS-Maschinen. Der eigentliche Verarbeitungsschritt besteht darin, die Schaumpartikel mittels Dampf (Dampftemperatur ca. 140 bis 165 °C – je nach Rohmaterialtyp) zu erweichen, damit sie versintern. Eine nachträgliche Bearbeitung (z. B. Entgraten) ist, anders als bei PU-Schaumstoffteilen, bei EPP-Formteilen nicht üblich.
EPP gewinnt zunehmend auch außerhalb der anfänglichen Einsatzgebiete (Automobil und hochwertige Mehrwegverpackung) an Bedeutung. So findet man EPP z. B. immer häufiger auch in den Bereichen Sport, Logistik, Möbel und Design, jedoch auch im RC-Modellbau, wo es zunehmend bei Anfängern aufgrund seiner Crashbeständigkeit beliebter wird.

Efter min mening giver det således absolut mening, at behandle EPP, på samme måde, som polypropylen, og polyethylen, når man skal have noget til at binde på overfladen.

Epp har selvfølgelig den fordel, at overfladen er meget ujævn, i forhold til et sprøjtestøbt emne, så overfladen er større, og der er små underskæringer, som lakken kan "få fat i".

Tommy :)

Brugeravatar
sstv
Kontakt:

Yeps Tommy, så må det

07 feb 2013 10:22

Yeps Tommy, så må det vist siges at området er dækket godt.
Med venlig hilsen,
Steen Svane.

Brugeravatar
micu
Kontakt:

maling

08 feb 2013 19:33

maling

sådan acrylmaling uden problemer afrensning sprit
micu:)
Vedhæftede filer
me 262 001.jpg
me 262 001.jpg (138.68 KiB) Vist 1028 gange
me 262 003.jpg
me 262 003.jpg (139.72 KiB) Vist 1028 gange
image_115270.jpg
image_115270.jpg (402.58 KiB) Vist 1028 gange
HJÆLP TILBYDES TIL BYGNING AF MODELLER OG ARF :)
www.micusrc.dk"

Brugeravatar
Ole Løve
Emnestarter
Geografisk sted: Høng, Vestsjælland
Kontakt:

Z-foam

10 feb 2013 11:41

Z-foam

jeg har vist fået svar på mit spørgsmål nu. Takker:)