07 feb 2017 10:33
Svært at sige, du kan myrde brændstof på en eftermiddag og det kan holde i årevis, lagret under de rette forhold.
Den største dræber er rigtigt nok kondensvand, så afhængigt af temperatursvingingerne, dunkenes tæthed (ikke bare låget, men plasttypen, nogle er mikro-porøse) og hvor fyldt dunken er (har den stået med 1/4, er det næppe godt), så kan der være suget mere eller mindre vand.
Nogle olier kan ikke lide at stå, f.eks. ricinus kan blive harsk, så kommer der flimmer i brændstoffet, men jeg har da haft ricinus-blandet brændstof gemt i årevis, og brugt uden problemer (efter filtrering).
Hvis brændstoffet ser ordentligt ud i dunken, klart, uden flydere eller bundfald, er det værd at prøve, men nok på en velkendt og godmodig motor, ikke på ens nye super-tunede vidunder.
Få evt. fingre i en slat nyt brændstof, du kan bruge som reference. Varm op på det friske og se hvordan motoren reagerer på en tank af det gamle brændstof, måske skal den have et klik mere eller mindre brændstof, pga. forskel i olie-tykkelse, men gangen og temperaturen skal være den samme.
Jesper Buth, Pingvinen MFK
Homo ludum fuga
Man bliver aldrig for gammel til at lege....
Man bliver gammel, når man stopper med at lege.