Hvis du kører krængror ned kan det forekomme at krængrors virkningen nærmest helt forsvinder og der er stor chance for tipstall, så det er ikke at foretrække
Når du sætter dem op kan den næsten ikke tipstalle, og det er jo en fordel.
Krængrorene skal have så meget op som de kan få, men ikke mere end at når du bruger krængrorene, så skal det krængror der går nedad, skal gå ned til neutral.
Spoilerons nedsætter IKKE landings hastigheden, men ødelægger opdriften og gør indflyvningen stejlere og dermed kortere.
Om der skal korrigeres med op eller ned på højderoret,kommer an på model typen, men de fleste skal have ca. 1 mm op, på modeller med kort krop skal det nok være ned.
En ting man ikke skal gøre er at give spoilerons og derefter dykke, så vil man føle de overhovedet ikke virker, man skal derimod holde farten på normal flyvehastighed, så virker de bedst.
Og det er vigtigt at have den rigtige højderors kompensation, så den holder den samme glide/flyve linie når man arbejder med dem så man ikke samtidigt skal stå og pumpe med højderoret.
https://www.youtube.com/watch?v=p6RHAx100sk&t=1sSøren