Hejsa,
Efter længere tids hus--renovering-halløj, er det vist tid til en lille update på projektet.
Jeg troede at det ville være forholdsvist hurtigt at tegne 3D modellen, som jeg så bare kunne trykke "print" på. Men jeg er nok bevet lidt erfaringer rigere... Mit første forsøg på tegningen som jeg viste her tidligere, strandede på at jeg ikke kunne få de rigtige former i overgangen mellem kroppen og halebommen, det blev hele tiden lidt for skarpe overgange og jeg kunne ikke rigtigt få "loft" funktionen til at virke som jeg mente den kunne/skulle. Selve halefinnen blev egentlig også nogenlunde, men igen kunne jeg ikke få overgangen mellem halebom og finne til rigtigt at ligne noget.
Efter at have set en hel del youtube videoer blev jeg nysgerrig efter at prøve en anden tilgang, hvor man starter med en kasse og så "trækker" i den for at forme den (lidt ligesom en lerklump der kan strække sig uendeligt). Det gik fint i starten men jeg kom hurtigt til kort også med denne teknik når jeg skulle modellere overgange, da man hurtigt får lavet en hel masse opdelinger og mystiske kanter og kan ende ud i at fusion ikke kan lave den op til en solid igen.
Efter at have øvet mig lidt på lidt andre projekter, er jeg nu gået tilbage til tilgangen om at lave sketches og bruge "loft". Men denne gang har jeg lidt hjælp, idet jeg har investeret hele 9$ på en komplet 3D scan af en fullsize som en eller anden russer har lavet. Den kommer som en "mesh" fil, som består af ca 4.2 millioner trekanter. Denne fil kan så importeres i Fusion, og det er muligt at trække profiler ud. Profilerne er noget hakkede og ukomplette, men man kan så selv tegne oven i dem for at lave nogle pæne rene linier.
Jeg har efterhånden fået lavet noget der kan bruges til at få nogle rimelige overflader ud af. Jeg har fundet ud af at der er et par ting der er ret vigtige for at få noget brugbart:
- Lav en god side-profil med det fulde omrids først. Denne skal ikke være helt lukket i enderne, hvis den er kan den ikke bruges some "rail" i loft kommandoen.
- Alle de efterfølgende profiler skal have fat i linierne for side-profilen.
- Loft-kommandoen skal hjælpes! Dvs at der skal laves flere 3d rail-liner der også har fat i alle profilerne.
- Tænk meget over rækkefølgen profilerne tegnes i, da der eller kan skabes afhængigheder mellem sketches som gør at det bliver meget besværligt.
Som det ses her, er jeg kommet et stykke med tegningen og overfladerne passer nogenlunde med mesh'en (de grå er mine). Jeg har dog et hænge-parti ved luft-undsugningerne, men det vil jeg lave senere som seperate objekter og så flette dem sammen.
For at komme lidt ud af den virtuelle verden, har jeg lavet et prøve-print af hale-sektionen. Efter at være delt op i 3 dele så den kunne være i printeren, var det bare at vente de i alt 25 timer det tog. Resultatet blev rigtigt fint, men straks var det frem med Dremlen for at lave luge så mekanikken kan komme ind. Denne luge kunne selvfølgelig godt være lavet inden print, men det er nemmere når man kan måle lidt.
Det viser viser sig at toppen af halen er lidt for smal til hale-gearkassen så måtte lige hakke lidt mere i printet for at jeg kunne se hvor meget der mangler.