Så er det vist ved at være tid til en opdatering igen i det dejlige sommervejr hvor projektet stadig skrider fremad med små skridt
Jeg har fået skåret noget træ og limet det ind i kroppen så mekanikken har noget at sidde fast i. Det er primært lavet i 3mm krydsfiner og består af to lange sidestykker og tre spanter. Det er limet ind i kroppen med 24 timers epoxy opblandet med lidt bomuldsfnulder da spanterne kun passer 99% (selv om de er lavet ud fra 3d modellen og med et gæt på ca 1mm glasfibertykkelse) og ydermere forstærket med lidt glasfibervæv. Det virker ret solidt. Mekanikken står på en plade som er aftagelig så jeg også kan komme til aktuator og understel hvis det skulle blive nødvendigt.
Alle de støbte glasfiber-halvdele er også blevet klistret sammen. Jeg har først tapet delene sammen med rigeligt med malertape og bagefter lagt noget glasfiberbånd inden i. Jeg fandt ud af at den bedste metode er hvis man først klipper stykkerne til (tørt) og så smører epoxy på mens de ligger på et stykke plastik. Så er der rimeligt nemt at styre og man får ikke for meget epoxy alle vegne.
For at være sikker på at halebommen blev monteret lige på kroppen har jeg printet en bore-skabelon som så kunne tapes først på bommen og derefter spejlvendt på kroppen. På den måde blev de 8 huller boret ret lige. Bommen bliver holdt på plads af 8 skruer som går i nogle islagsmøtrikker der er sat i bommen med noget varmelim (skal bare styre dem), og skruerne bliver sat i inden fra kroppen.
Det var med meget stor spænding at jeg kunne konstatere at dete hele passer nogenlunde sammen og ikke mindst at hale-gearboksen passer præcist på det beregnede sted. Det eneste sted jeg ikke havde planlagt var at de to forreste arme til swash-platen er for brede så der måtte jeg skære lidt ekstra ud for at få plads. Ikke 100% skala-rigtigt, men nu er det jo også bare noget vi leger
Det sidste nye er at jeg har gang i lidt elektronik-sløjd til styring af de to aktuatorer til understellet. Måske lidt overkill med en Arduino men meget sjovt og lærerigt at bygge.