Alle danske modelpiloters forum

Claus L
Emnestarter
Kontakt:

Backup accu?

12 sep 2006 14:30

Hvis man ønsker at køre med både en drivaccu samt en alm. modtageraccu hvordan gøres det så bedst når man har en børsteløs og regulator med BEC?

Kan man bruge den almindelige BEC funktion og også bare tilslutte en 4.8V modtageraccu til modtageren eller er det nødvendigt at afkople den røde ledning mellem regulator og modtager?

Drivaccuen er iøvrigt en 3*4000 mAh Lipo og modtageraccuen er en alm. 4 cellers 900 mAh NiMh.

Et tillægsspørgsmål:
Er der nogen der ved hvad 3 eller 4 standardservoer bruger af mAh/time ved alm. flyvning, der må være lavet nogle målinger på dette?

Claus

ClausT
Kontakt:

12 sep 2006 17:13

Mr. Schulze anbefaler to Schottky dioder hvis man vil trække fra begge forsyninger:

[url]http://www.schulze-elektronik-gmbh.com/tips_d.htm

5,97 KB

Og hvis man vil have doktorafhandlingen:

[url]http://www.schulze-elektronik-gmbh.com/guide/gbecak-d.pdf

Peter Bech
Kontakt:

13 sep 2006 10:46

Hvilken løsning, jeg har valgt?

Jeg bruger altid separat modtager batteri på større (læs dyre) modeller, aldrig BEC. Jeg bruger altid 5 stk. NiMH i mine modtager batterier.

Jeg bruger kun BEC på indendørsmodeller.

BEC er er ekstra fejlkilde og regulatorer med BEC har det med at overtage kontrollen over motoren. Jeg vil selv bestemme, hvornår min "tank" er tom. Det vil jeg ikke overlade til regulator fabrikanten.

Det er min mening (efter flere styrt hvor BEC regulatoren slukkede for motoren på et tidspunkt hvor jeg havde allermest brug for den).
Peter Bech
EFK87
SVÆVER - ELECTRIC JETS - FUN

FMo
Kontakt:

13 sep 2006 14:53

Hej alle
Nu vi er ved det med modtagerstrøm ! - jeg har med interesse læst om alle de måder man kan sikre sig at der altid er strøm til at lande modellen på startstedet - kan man ikke uden problemer have 2 batteripakker koblet på modtageren, jeg bruger sjældent alle 9 stik på modtageren, kan jeg ikke monterer en ekstra pakke på et ledig stik ?
Jeg har godt nok aldrig været løbet tør for strøm og forbruget er temlig lille - 150 til 200 mAh på en god lang tur med en F3A.

Jeg benytter 2 cellers Lipo 3300 mAh og en Aling Extern Bec. der regulerer med til 5,8 volt.
FMo

Brugeravatar
Allan Feld
Geografisk sted: Aarhus, DK
Kontakt:

13 sep 2006 15:01

Du kan godt have 2 batteripakker koblet parallelt, især hvis det er NiCd eller NiMh, som ikke er så sarte med lidt spændingsforskelle.
Jeg vil fraråde at bruge 2 stik på modtageren, da en evt. kortslutningsstrøm så løber gennem de tynde kobberbaner i modtageren. Det er bedre at lave parallelkoblingen i nogle gode stabile stik udenfor.
mvh. Allan Feld

Medlem af AMC, Nuserne, Aviator og Lindtorp

FMo
Kontakt:

13 sep 2006 15:45

Tænkte nok der var en bagside?
Jeg fortsætter med Lipo det har ikke svigtet - så vidt jeg ved ???

FMo