I dag måtte min trofaste Multipex Twister EDF ''bide'' i den våde muldjord :rolleyes: Efter at have været på familiebesøg det meste af dagen, besluttede jeg mig for en rask flyvetur her sidst på eftermiddagen. Der var en frisk brise fra sydvest - så det var Twisteren der måtte holde for . . . den er monteret med en CS 10 blade 70 m.m. 'blæser' som trækkes af en Eflite 3200 kv inrunner. Dette setup trækker, ifølge mit tangamperameter, ca. 62 Amp. statisk ved 4S 3600mah. 30c Lipo reguleret af en prisbillig 80A Dentrum regulator fra HobbyFly - Dette setup har jeg fløjet en hel del med de sidste 1½ år uden problemer. Flyvetiden har været små 4 minutter på omtalte 3600 mah. lipo. I dag var jeg nok mere 'gavmild' med gaspinden - Pludselig, efter små to minutters flyvning, cuttede motoren meget brat - troede regulatoren havde cuttet ( aldrig før sket ) så ingen panik, jeg glidelander jo bare for der er jo god højde på . . . Men nej, der var bare ingen reaktion på styrepindene, kunne se modelle kredse rundt et par omgange for til sidst at gå lodret i jorden fra ca. 10 meters højde :mad: Det var da pokkers, tænkte jeg, medens jeg så måtte gå den sure vej ud for at samle vraget op. Straks jeg var nået ud til resterne, opdagede jeg, hvad der var årsagen til det meget pludselige motorstop samt den manglende reaktion på servoerne :eek: Lodningen på Dean T-stikket var simpelthen smeltet af på minus siden. Selve stikket kunne jeg umiddelbart ikke skille ad - Med en bidetang ( skævbider) lykkedes det. Plastic delene havde været meget varme på minussiden.
Og hvad kan man så lære af dette ? Jo, enten må man ikke stole på den lodning af stikkene fra leverandørens side - her tænker jeg på de Deans T-stik der i mange tilfælde er monteret på accu'erne når man køber dem. Eller, som jeg selv gør på 5s og derover, skifter/pålodder EC5 stik eller tilsvarende gode og kraftige stik som kan tåle noget ampere :)
Omtalte 3600 mah. Lipo er et 'Team Orion' ( eneste af dette mærke jeg har ) købt i Flensburg for ca. tre år siden .
Fremover bruger jeg kun Deans T-stik på 3S og derunder ;)
PS - Umiddelbart efter målte jeg accu'en . . . 9% strøm tilbage !!! Efter kun knap to minutters flyvning - må dælme have trukket ampere dèr i blæsten ??? Testede også funktion på motor,regulator og servoer - Fungerede UG
Mvh. Søren