Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
fbo
Indlæg: 716
Tilmeldt: 16 mar 2007 23:25
Kontakt:

Til Allan. Til orientering så kan

15 sep 2014 14:15

Til Allan.
Til orientering så kan LIPO batterier godt eksplodere, jeg har det af ejen erfaring.
En fredag aften ville lade min gamle SBACH 100ccm så jeg var klar lørdag formiddag, jeg ladede det ene batteri og skiftede så til det andet,
jeg syntes at andet batteri tog lidt lang tid, tjekkede det, laderren ( hyp.0606 ) var meget varm og batteriet jeg lige havde ladet op var svulmet helt op, jeg skyndte mig koble laderen fra og klippe stripsene op på batteriet og smed ud i kælder skakten, og kort efter eksploderede det,
batterierne var hyp 2s2500.

Jeg må erkende at det var en fejl 40.
Ved skift af batteri til ladning havde jeg kun skiftet ballance stikket.

Laderen fik så info fra et ikke opladt batteri, og fortsatte med at lade på
fuldt opladet, og det gik galt.

for efter tiden går jeg aldrig ud af mit hobbyrum hvis der lades lipoer

MVH.
Flemming Bollerslev
RC-parken mfk.
 
Brugeravatar
kedde kræn
Indlæg: 1724
Tilmeldt: 14 feb 2006 16:04
Kontakt:

Tror det er forskellen på

15 sep 2014 17:25

Tror det er forskellen på følgende 2 reaktionsmønstre, der henvises til:

Typ. "dåse" li ion egentlig explosion:
https://www.youtube.com/watch?v=ZTzEHsJVZhA

Explosionsagtig brand typisk for et "pose" lipo/li-ion:
https://www.youtube.com/watch?v=IsgnZCEeqsE

Der er dog set lid voldsommere eksempler med lipo, fx.:
https://www.youtube.com/watch?v=SMy2_qNO2Y0

Det er kun et spørgsmål om hvor stort et tryk der kan opbygges før "kapslingen" giver efter, og hvor brat det sker. Svarer i princip til forskellen på at brænde en teskefuld krudt af i løs vægt i skeen eller pakket ind som kanonslag.

Men det afhænger i sidste ende af kapslingens udformning. Noget så simpelt som nogle få ekstra lag tape og krympflex kan ændre det en hel del - er trods alt filosofien bag sejlgarnsbomber og lignende.

Om det er den ene lithium batteri version eller den anden er for så vidt grundlæggende ligegyldigt, den kemiske reaktion og termiske energiudvikling pr. gram lithium er basalt set den samme.
Mvh Christian, Sønderborg MFK

Basic Flying Rules:
Try to stay in the middle of the air. Do not go near the edges of it.
The edges of the air can be recognized by the appearance of ground, buildings, sea, trees and interstellar space. It is much more difficult to fly there.
 
Brugeravatar
fbo
Indlæg: 716
Tilmeldt: 16 mar 2007 23:25
Kontakt:

Men uanset størrelsen af braget

15 sep 2014 18:17

Men uanset størrelsen af braget så er den efterfølgende brand ikke at kimse ad, den er ret voldsom efter 4 år er der stadig mærker efter branden.

Så pas på.

MVH.
Flemming Bollerslev
RC-parken mfk.
 
Brugeravatar
kedde kræn
Indlæg: 1724
Tilmeldt: 14 feb 2006 16:04
Kontakt:

Afgjort! Hvordan har foden det i

15 sep 2014 22:01

Afgjort!

Hvordan har foden det i grunden flemming? Ikke at det har noget med lipo'er at gøre......
Mvh Christian, Sønderborg MFK

Basic Flying Rules:
Try to stay in the middle of the air. Do not go near the edges of it.
The edges of the air can be recognized by the appearance of ground, buildings, sea, trees and interstellar space. It is much more difficult to fly there.
 
Brugeravatar
Allan Feld
Indlæg: 5208
Tilmeldt: 29 okt 2001 21:28
Geografisk sted: Aarhus, DK
Kontakt:

OK Flemming, så er det

15 sep 2014 22:06

OK Flemming, så er det bare slut med at have lipo'er under hovedpuden ;)
mvh. Allan Feld



Medlem af AMC, Nuserne, Aviator og Lindtorp
 
Brugeravatar
Steen Larsen
Indlæg: 1671
Tilmeldt: 07 nov 2001 00:05
Kontakt:

LI PO er er farlige ad

15 sep 2014 22:58

LI PO er
er farlige ad helllvede til, og man skal ALDRIG vende ryggen til dem.


Arhhhh er det ikke lige at stramme den?? sørger du altid for at de batterier du har liggende også ligger ude foran pilotfeltet når du flyver... eller ligger de i pitten (bag dig)

:rolleyes:
Steen Larsen
 
Brugeravatar
micu
Indlæg: 7271
Tilmeldt: 11 nov 2009 22:35
Kontakt:

lipo er kun farlig så

16 okt 2014 07:42

lipo er kun farlig så længe man ikke behandler dem efter forskrifterne :D
micu:)
HJÆLP TILBYDES TIL BYGNING AF MODELLER OG ARF :)
www.micusrc.dk"
 
SUC
Indlæg: 1857
Tilmeldt: 29 dec 2001 10:20
Kontakt:

Tror der er for mange

16 okt 2014 07:50

Tror der er for mange østrogener i dem:D
 
Brugeravatar
kedde kræn
Indlæg: 1724
Tilmeldt: 14 feb 2006 16:04
Kontakt:

:D Meen........der findes jo rent faktisk

17 okt 2014 10:26

:D

Meen........der findes jo rent faktisk manualer til håndteringen af dem.....;)
Mvh Christian, Sønderborg MFK

Basic Flying Rules:
Try to stay in the middle of the air. Do not go near the edges of it.
The edges of the air can be recognized by the appearance of ground, buildings, sea, trees and interstellar space. It is much more difficult to fly there.
 
Hans Dahl Christensen
Indlæg: 163
Tilmeldt: 30 sep 2004 11:11
Kontakt:

LIpoladning.

15 nov 2014 00:04

LIpoladning.

Det er altid en god ide at checke nye batterier inden idrifttagning.

Det er altid en god ide ikke at lade med alt for hidsige strømme.

Det er altid en god ide at have en ildslukker parat.

Det er altid en god ide have lader og batteri placeret i en blik-
æske under ladning.

Det er altid en god ide at have placeret den førnævnte blikæske
udendørs !

Jeg besøger en gang om året Sunne Flygplats i Sverige for at
flyve flyslæb - og det forlanges at ladning foregår udenfor
sovehytter og hangarer. Hvorfor mon ??

Jeg har set sådant et batteri gå op i røg flammer og ønsker ikke
at se det igen .

Her i DK er der også huse som er svedet af i sådanne sammenhænge.

Og jeg kan så sagtens tåle at blive kaldt en pivling - men regner så småt med at undgå BRAND .

MVH - OY-9901 - Hans D.C.