Alle danske modelpiloters forum

Bo190e
Emnestarter
Kontakt:

Børsteløs 3-faset motor - bedste strømfødning ?

11 nov 2009 14:44

Hej, jeg er ved at forsøge med strømfødning af en børsteløs 3-faset motor og kunne tænke mig at høre om andre evt. har nogen erfaring.

Planen er at motoren skal strømfødes via en typisk bro med 6 MOSFET'er og hastigheden skal styres via PWM. Jeg kunne godt
lide at vide følgende:

1. Findes der nogen ideel hastighed hvormed man skal skifte strømfødning mellem de forskellige faser (f.eks. 10x motorens maks. omdr
ell. måske 10x motorens aktuelle omdrejningshastighed ell. noget i den stil), eller er det afhængigt af helt andre ting.

2. Hvilken PWN-frekvens kan man med fordel benytte med små 3-fasede motorer ?.

På forhånd tak.
/Bo

Chuck Yeager
Kontakt:

Du kan ikke styre en

11 nov 2009 17:27

Du kan ikke styre en bl motor med PWM !!!
En BL motor reguleres i hastighed ved at ændrer frekvensen.
PWM har en fast frekvens, og ved regulering ændre man duty-cyclen !!!

MVH
Chuck Yeager

Hjemmeside:

Bo190e
Emnestarter
Kontakt:

OK, det er altså antallet

12 nov 2009 00:40

OK, det er altså antallet af poler samt hvor ofte faseskiftene foretages, som afgør motorens rotationshastighed ?. Altså en slags synkron-motor.

Effekten i motoren bestemmes af duty cyclen på PWM'en.

ClausT
Kontakt:

'Vi' har rodet lidt med

12 nov 2009 01:09

'Vi' har rodet lidt med det her på forum også, i indlæg #40 er der et par billeder som måske kan kaste lys over sagen:
her

Ellers er tråden over alle tråde omkring hjemmebyggede regulatorer efterhånden oppe på næsten 2000 indlæg, and counting!
her
Må tilstå at jeg ikke har fulgt den de sidste par år, men den lader til stadig at være i fuldt vigør!

pmunch
Kontakt:

Du kan sagtens styre en

23 nov 2009 21:01

Du kan sagtens styre en BL/3 phase motor med PWM. Brug PWM til at modulere en sinus til hver phase og forskyd disse 120 grader. dette kan ret let gøres med en med en microcontroller og nogle IGBT'er. Det vanskelige ved de BL/3 phase motore vi bruge er at de har permanente magneter, det betyder du er nød til at måle hvilken vej motoren kører så ledes du "tænder" den rigtige phase næste gang. En asynkron motors RPM styres ved at ændre frekvensen. no load RPM er lig med frekvensen minus det slip der er mellem rotor og det roterne felt.
Peter
GRCC

hs64
Geografisk sted: Skive
Kontakt:

En asynkron motors RPM styres

24 nov 2009 15:30

En asynkron motors RPM styres ved at ændre frekvensen. no load RPM er lig med frekvensen minus det slip der er mellem rotor og det roterne felt.
det kommer vel an på motoren

formlen hed rpm = frekvensen (HZ)*60/polpar - Slip. da jeg var i lære som elektromekaniker.
jeg tror ikke der er lavet så meget om på den formel til asykron motor. men de motor der anvendes til den type har typisk kun en pol par per fase.

Mvh Henrik

pmunch
Kontakt:

En asynkron motors RPM styres

24 nov 2009 20:53

En asynkron motors RPM styres ved at ændre frekvensen. no load RPM er lig med frekvensen minus det slip der er mellem rotor og det roterne felt.
det kommer vel an på motoren

formlen hed rpm = frekvensen (HZ)*60/polpar - Slip. da jeg var i lære som elektromekaniker.
jeg tror ikke der er lavet så meget om på den formel til asykron motor. men de motor der anvendes til den type har typisk kun en pol par per fase.

Mvh Henrik

Ja undskyld, det er rigtigt. Jeg glemt lige det med polerne.
Peter

GRCC