24 okt 2009 16:08
Hvis de kan køre AC, så burde de også kunne klare DC, MEN måske med en lidt lavere spænding.
Har du ikke en variabel DC-forsyning, som du kunne tilslutte og så skrue op for?
-Eller kender du en med en sådan?
Jeg TROR at de vil køre fint på 12Vdc, men jeg vil ikke garantere noget, da jeg ikke er 100% sikker.
Selve LED'en skal jo ikke have mere end cirka 2Vdc, så i selve lyskilden må der sidde noget elektronik, som laver ac'en om til dc og reducerer spændingen. "Ensretteren" burde være ligeglad med, om det er dc eller ac, som den lukker igennem som dc.
De 12Vac er "effektiv"-værdien (af sinus-kurven), da den indeholder spidsspændinger på op mod 17V. (Da det er ac, så skifter spænding og polaritet jo hele tiden imellem 0V og 17V, som svarer til en "middelværdi" på 12V)
Så igen - der BURDE ikke ske noget ved 12Vdc andet end at de lyser normalt!?!
-Med mindre, at reguleringen sker ved, at elektronikken "hakker" ac'en i stykker, så effektiv-værdien bliver mindre? -Men så kan den slet ikke køre på DC!
PS: Så kan en LED sagtens lyse ved ac-spænding, da det jo er en diode. Blot vil den kun lyse i "halvdelen af tiden", hvor sinuskurven er positiv. Det vil for øjet virke som nedsat styrke og under de rigtige forhold også som "flakkende"
Mvh
Allan B
Modelflyveklubben Woodstock
Certifikater: A, Stormodel, Jet - Kontrollant: A, Stormodel