12 jan 2009 22:17
Ja..Så må jeg vel også dele de "Uheldige" Modelflyveoplevelser med jer...1) Mit første motorfly, en QB 15 H, købt hos Transmerc, fik en gammel udslidt 3.5 ccm Webra motor monteret, potten sad løs, og for at undgå at tabe den, blev den demonteret...Det viste sig at ikke være en særlig god ide...Ud over den extra dejlige lyd så antændte udstødningen den efterhånden oile insovset højre side af modellen...Meget ild...Nødlanding...Hele højre side brændt...helt ned til halen....2) Jeg havde lige købt mig en Graupner Bell 212 med pontoner..Den blev startet med en kilrem under kroppen, og i dette tilfælde imens helien stod oppe på taget af en Morris Mascot, delvis holdt på plads i en tagbagagebære....Nå, men senderen blev tændt og hængt i stroppen rundt om halsen, motoren startet, og da jeg lagde starteren ned (Bukkede mig ned) og efterfølgende rejste mig, svingede senderen ind på maven, fuld gas, kammeraten kunne ikke holde rotoren længere, så han slap...rotoren op i omdrejninger samtidigt med at jeg rejste mig...så hørte jeg et kraftigt KLIK..Dukkede mig samtidigt, og antennen på senderen var klippet over...! MEGET tæt på min hovedhøjde...!!!3) Under bygningen af een af mine fly, skulle jeg bore et 6mm hul i et motorspant...Det var i mine helt unge dage, så jeg placerede krydsfinerpladen på mit lår, tændte boremaskinen og borede gennem pladen og lige ind i lårmusklen...! Boret trak en 6mm "Kødspån" lige ud at lårmusklen....Kvajet ik? Biopsi kalder man det vist idag...!4) Og så er jeg indehaver af 4 propelhak-ar på hænderne...!5) Min DELMO deltaplan fik en 10 ccm speed motor...Nu fløj den som en drøm..Rigtigt hurtigt..også lodret nedaf..men ved opretningen blev alle hængsler revet ud af det ene ror...Lodret ned i en Stenbunke....PULVERFLY....Fløj vist over flyets og mine evner....!6) Byggede en helt ny Graupner HI-FLY svæver...Rigtig flot, Første start foregik i Kuling vind, ved hjælp af 100 meter halmbindergarn (Ret tykt) trukket af nabo landmandens søn..som tilsyneladende synes at der skulle løbes mach 0.3...!!! i Kuling...!!! 20 meter oppe...Begge vinger knækket...krop knust...3 sekunders flyveglæde...!!!7) Havde lånt et RC anlæg af en kammerat (Graupners det gule).Monterede det i en lavvinget 6.5ccm meget stabil kunstflyvningsmodel...Kunne ikke vente på godt vejr, så den blev startet i regnvejr på Haslev efterskoles fodboldtbane...Flyet lettede fint, ved første drej skete det intet...modellel steg i en 10 graders fin vinkel vestpå.. og forsvandt totalt fra denne verden...10 knallert drenge ud og lede..Politi anmeldt..Skrev efterlysning i aviser...Intet respons..Hørte et halt år senere om et fundet modelfly som passede på mit i beskrivelserne som var fundet øst for Kalundborg....Mit fly havde fuel til ca 20 minutter, og det fløj rimeligt hurtigt...men mon det var det/min, det fandt jeg aldrig ud af...!!! Så fly, motor og min kammerats RC udstyr væk...Så røg der en del at modelflyvekontoen til indkøb af nyt udstyr til vennen...:)
Dette var første afdeling af disse første år med modelflyvning..mere senere..
MVH Dines
The Jetman...Fuld gas eller Fuld gas....Fuld gas selvfølgeligt