@rix: Det lyder som, at du ønsker at konstruere og bygge et "almindeligt" modelfly - pyha
Et bud som jeg synes flugter med dine umiddelbare ønsker, er Sport Flyer 40L'eren (foto): En klassisk opbygget "taildragger" med hovedhjulene i vingen og den har stripkrængeror, som burde give både en fin rulhastighed og kan bruges som flaps til sagte landinger.
Du kan downloade tegningen på Outerzone (og iøvrigt lade dig inspirere af andre designs):
herNu er det nok ikke lige SF40'eren du har i tankerne men sålænge du kopierer areal x momentarm (fra vingens 1/4-korde til halefjernes 1/4-korde) kan du selv designe lidt andre geometrier på krop, vinger og halefjer (haleplan og finne) og regne med "at den flyver". SF40'eren bruger et fuldsymmetrisk profil, mon ikke et halvsym. er at foretrække til en alm. "sportsfly"? Klassikkeren
NACA 2412 er et bud (forkanten skal være rund og ikke spids som på billedet - lidt for få koordinater omkring forkanten). Du kan også op- og nedskalere SF40'eren (inden for rimelige grænser, måske +/- 30%) og regne med at nogenlunde samme flyveegenskaber. Mon ikke du bør ramme en planbelastning på 32-40 g/dm2 (?). Indstillingsvinkeldifferensen (EWD/"decalage" - indstillingsvinkel_vinge fratrukket indstillingsvinkel_haleplan) ca. 1 grad. Tænk over at hjulene måske bliver for små ift din flyveplads hvis du nedskalerer hende meget (-> står på næsen i landingerne) - omkring Ø50mm er måske smertegrænsen på alm. kortklippet græs. SF40'eren har massive halefjer og det plejer at betyde at let balsa skal bruges (vægtfylde ca. 120-140 g/dm3). Eller byg dem på vanlig zig-zag-facon (vridningsstiv) i alm. middelhård balsa. For enkle trapezgeometrier kan du beregne NP og dermed tyngdepunkter fx
her - en statisk margin på ml. 6% til 10% lyder fornuftig. Overvej også at korrigere for fænomenet 'prop wash' dvs 2-3 grader nedad- og højrestillet motor (når den er venstredrejende, set forfra). "Over & out" herfra :)