Alle danske modelpiloters forum

 
stefan hj
Emnestarter
Indlæg: 6
Tilmeldt: 25 mar 2011 09:06
Kontakt:

Hjælp søges til DLA32

28 feb 2015 16:27

Hej, jeg har fået anskaffet mig en cmpro marathon med en DLA32 motorer i. Jeg har fået startet den op og den kører ganske fornuftigt, men når den får fuld spade dør den. Jeg har været ved at skrue på dyserne og har prøvet med fabriksindstillinger osv.
Men jeg kan se at der kommer luft ned i tanken ved fuld spade og den derfor ikke får benz. Hvis nogen som kunne have en ide, er jeg taknemmelig.

Mvh Stefan Høj
 
Boisen
Indlæg: 235
Tilmeldt: 02 aug 2007 08:48
Geografisk sted: Fulden
Kontakt:

Kommer luften tilbage fra kaburator

04 mar 2015 20:36

Kommer luften tilbage fra kaburator altså i fødeslangen?
Henning Boisen
 
Brugeravatar
Calmato kid
Indlæg: 1075
Tilmeldt: 04 okt 2007 11:01
Kontakt:

Du skal have en fødeslange

04 mar 2015 20:47

Du skal have en fødeslange fpumpek, plus en "snorkel " som jeg plejede at trække ud i bunden af modellen.

Kig også hvor langt tilbage du har luft i slangerne
Er du i tvivl?, er du ikke i tvivl!
 
bbang
Indlæg: 189
Tilmeldt: 09 apr 2010 19:22
Kontakt:

Se efter om der er

05 mar 2015 11:19

Se efter om der er luftbobler i slangen op i karburatoren, som Boisen skriver.

Er der luftbobler i fødeslangen, har du en lille utæthed. Det kan enten være slangen i tanken, eller studsen uden på tanken, der ikke er 100% tæt.

Hvis der ikke er luftbobler i slangen er det bare fordi benzinen skummer op pga. vibrationer og det gør ikke noget.

Check derefter om din udluftnings slange i tanken virker. Du kan tage slangen af karburatoren og blæse i udluftningen og se om de kommer godt med benzin.

Er det også ok, er der et par andre muligheder:

Dyserne i Karburator kan være delvist stoppet.

Pumpe membranen er defekt. En meget sandsynlig årsag på en ældre motor.

Fødenålen på svømmer membranen åbner for sent / for lidt.

Hvis det er en af disse ting hjælper det netop ikke noget at skrue H nålen ud!

Men inden du skiller din karburator ad, bør du lige tjekke tændingen.
Det første du skal gøre er at prøve at skifte til at andet tændrør. De Kina rør der leveres med motorerne er ikke den bedste kvalitet og det viser sig tit ved at motoren ikke kan tage fuld gas.

Er dit tændingsbatteri helt på toppen og kan det levere min 4,8v under belastning? Sæt det til din lader og prøv at aflade det med 1 ampere og se om det kan holde en spænding på over 4,8V.

Prøv også at aflade direkte på stikket der er sat til tændingen, så kan du se om der er spændingsfald over din tændings kontakt.

Tændingens strømforbrug stiger med omdrejningerne, så et dårligt batteri kan godt få motoren i gang, men den dør ved høje omdrejninger.

En én cylinder motor bruger ca. 300-400 mah ved fulde omdrejninger, så hvis batteriet kan holde spænding ved 1 amp belastning, er du helt sikker på det ikke er der fejlen er.

En sidste ting med tændingen. Dit tændingsmodul kan jo også være defekt!!

Det kan til sidst også være din reed ventil der ikke mere er på toppen, men gennemgå de andre ting først.

Og du har vel ikke startet motoren uden udstødning, eller der er vel tilfældigvis ikke monteret en potte til en meget større motor?
Sådan en 2 takter "lever" af modtrykket i udstødningen og vil slet ikke kunne gå med høje omdrejninger, hvis det ikke er tilstede.....


Mvh
Brian B
ThyRc