Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
Robert Danielsen
Emnestarter
Indlæg: 5995
Tilmeldt: 02 jan 2002 20:59
Kontakt:

K8B 3,5m fra Phoenix Models.

08 jul 2015 12:52

n946108 n946109 I vinters gik jeg igang med at søge efter en skala svæver.
Mine krav til min kommene svæver var at den skulle kunne være i et klædeskab (har ikke så meget plads for tiden).
Den skulle være brugervenlig. Med det mener jeg at den skal være let at samle, og ikke større end at et lille slæbefly kunne trække den op.
Billig i indkøb.
Billig i tilbehør.

Jeg havde kik på flere, men ens for de fleste var at de var lidt dyre (500-600euro)
Mit enlige valg faldt på en 3,5m K8b fra Phoenix models.
Den er super billig 2600kr med forsendlse.
Den skal udstyres med std servoer (som jeg havde masser af på lager)
Fast understel.
ARF som ikke kræver ret mange timer før man er flyvene.

Så jeg bestilte modellen ved http://www.hyperflight.co.uk/product...odels-k8b-3-5m da de lige var de enste der havde svæveversionen på lager.
Og som altid med Hyperflight, kom den få dage efter, godt pakket ind. Det enste man kan sætte en finger på er at de er lidt dyre i forsendlse.

Det første man gør når en model kommer ind af døren er jo at pakke det hele ud, og få det kikket igemmen.
Og i den store helehed så den fin ud. Men der var ting jeg ikke lige var så inponeret af.
Trædelene er åbenbart laser skåret. Det giver som bekendt en mørkebrun farve. Og man har valgt at beklæde direkte på det. Og det gør at man kan ane konstruktionen igemmen den hvide folie.
Vingen er rippe opbygget. Og det gør at profilet er lidt kantet på kryds og tværs.
Der ud over så det ellers fint ud.

Selve bygge/samlearbejdet vil jeg ikke gå så meget ind i, da det er lige ud af vejen. Dog vil jeg lige nævne nogle ting jeg ikke syntste var ok.

Den slæbekoblings anordning Phoenix har lavet er helt tosset.Man skal have linen ca 15cm ind i kroppen, hvor man skal have en lygge til at ramme et meget lille område. Jeg tror det er stort set umuligt.
Så jeg købte en MPX slæbekobling og satte ud i snuden. Det er ret nemt at lave om, og man kan fint bruge den servoplacering som der er forberedt.

Der følder nogle plastdele med til at monter på bunden af flyet i næsen og halen. De er angivlig for at tage de slid der er start og landninger.
Dem undlod jeg at monter, da jeg ikke tror de gøren forskæld, ud over de er grimme.

Og så den værste fejl i modellen.
Indstillingsvinklen imellem haleplan og vinge er helt ud i skoven. Jeg fandt et amerikansk fora, hvor de skrev om modellen, og her var det også noget der blev gjort opmærksomt på.
Jeg kan ikke huske hvor mange grader det var den havde ud af kasse. Men det var så mange at det var helt tydligt at det ville gå helt galt vis man prøvede at flyve med det. Mener at det var +8-10grader. Så modellen ville stige helt tosset, vis man forsøgte at flyve med det. Jeg syntes at det er for ringe af Phoenix at de har lavet modellen sådan, og i anden omgang at de ikke har lagt en advarsel i kassen, nu når de har sendt dem på markede.

Nå, læsningen blev at jeg lavede en kile som hævede forkanten af haleplanet 8mm. Da både hale finne og plan er skruget på modellen, er det nemt at gøre. Dog skal man lige slibe lidt af halefinnen, for at den kan komme på. De 8mm giver en indstillings vinkel på +1,5grad, som skulle passe rigtig fint til det HQW 3-15 profil modellen har. Og modellen flyverda også rigtig fint med det. Dog vil den stadig have lidt dyktrim, så jeg har indtryk af at jeg godt kan hæve forkanten lidt mere på haleplanet. Men jeg vil lige have trimmet lidt på C&G og vægt, før jeg går vider den vej.

Der skal en del bly i næsen for at få C&G til at passe. Og de 80mm Phoenix anbefaler er også helt ude i skoven. Jeg har mit på 90mm, og meddet flyver den helt problem løs. Ingen stygge tendenser. Og den kan flyve super langsomt.

Den endte på en vægt lige omkring 3400g, som ikke er ret meget 77dm2.Og den føles også meget let i luften.
Igår vejede jeg modellen op til 4200g. Det gjore at modellen både føltes og så meget mere harmonisk ud. Det var en aftens flyvning, efter en byge, så der var ingen brugbar termik, så det var bare et glid ned fra udgangshøjden.
Nu har jeg monteret vægt i den så den vejer 3800g fast, og så har jeg en messingstang der passer ind i det foreste vingerør, så når det er i, vejer modellen 4150g. Så det er det næste jeg skal ud og teste, og se hvad det gør i termikken.

Jeg har variometer i flyet. Det er ikke et must, men en fed ting at have. Termikken er ret tydlig på den. Halen løfter sig ret tydligt. Dog er den ret sløv på krængeroren og den akse, så det er ikke altid let at vide hvilken side termikken ligger til.
Jeg har også en data anelyzer i min sender hvor jeg kan set hvad der er sket under min flyvning bagefter. Min beste flyvning ind til vider ligger på lidt over 40min og beste stig er 5,8 m/s. Dette håber jeg self på at kunne gøre beder, med lidt mere vægt i.

Jeg har også haft K8b'eren med til wassekuppe i tyskland, hvor jeg fløj skrænt termik med den. Det er ikke som at flyve skrænt her i DK, da det ikke er skrænten man flyver på, men starter fra bjerget, og flyver ud over dalen og flyver termik. Den var endlig med som resevefly. Men det var den jeg fløj mest med. Den gjore det bare så godt. På sådan et bjerg er der voldsomt termik, men så er der også lige så voldsomt synk. Så jeg endte med at flyve ind i siden af bjerget to gange, og udelande en gang. Dette uden skader. Så mit indtryk er at modellen faktisk er ret stærk.
Jeg har også loopede den flere gange, for at brande højde af. Og har indtryk af at den godt kan holde til det. Den giver sig ikke så meget. Men jeg tror ikke man skal flyve den for hurtigt. Så er jeg bange for at den vil gå i flutter.


Konklusionen på Phønix model's 3,5m K8b er at her får man en rigtig fint skala svæver til en billig penge. Den er super let at flyve og ikke mindst at starte i flyslæb. Derfor et super godt fly til dem der vil prøve denne dejlige gren af vores hobby.
Den kan slæbes af ganske små motorfly. Jeg bliver for det meste slæbt af en ven som har en 2m cessna med en træt 20cc 4-T metanol motor i. Og det går helt uden problemer.
Det gør at jeg stort set altid kan komme op på en alm klubdag, da der faktisk altid er en med et fly der kan klare den.
Den er også for den mere trænet, som godt vil have en hverdags flyver, da den gør sig rigtig godt i termikke, og ser super godt ud i både flyslæbet og super lækker at lande. Man kan lave nogle rigtige fine landninger hvor modellen ruller , for til sidst at ligge sig til siden på den ene vingetip.
Jeg har ikke prøvet på dansk skrænt endnu, og ved heller ikke om det kommer til at ske, da jeg har købt den til termik flyvning. Men den vil helt sikkert se rigtig godt ud, og man vil få max glæde af udsendet der.
Vedhæftede filer
2015-02-14 16.47.44.jpg
2015-02-14 16.47.44.jpg (91.92 KiB) Vist 1241 gange
2015-04-11 12.01.36.jpg
2015-04-11 12.01.36.jpg (41.3 KiB) Vist 1241 gange
Mvh Robert Danielsen

Aviator MFK.
 
Brugeravatar
Robert Danielsen
Emnestarter
Indlæg: 5995
Tilmeldt: 02 jan 2002 20:59
Kontakt:

08 jul 2015 13:27







I luften vedwassekuppe.



Endnu et fra Wassekuppe.



Man kan godt lande op ad bakke :)

I Brande til deres Just Fly stævne, hvor termikken bar helt kanon.
Vedhæftede filer
q3.jpg
q3.jpg (345.74 KiB) Vist 1241 gange
q2.jpg
q2.jpg (89.97 KiB) Vist 1241 gange
q4.jpg
q4.jpg (57.4 KiB) Vist 1241 gange
q1.jpg
q1.jpg (111.97 KiB) Vist 1241 gange
Mvh Robert Danielsen

Aviator MFK.
 
Rasmussen
Indlæg: 375
Tilmeldt: 21 feb 2014 18:58
Kontakt:

Hej Robert. Til lykke med Ka

10 jul 2015 11:38

Hej Robert.

Til lykke med Ka 8`n .

Jeg købte én mage til for et par år siden og løb ind i de samme problemer mht. tyngdepunkt og vinkelforskel blot var jeg ikke vidende om det!
Det var først da jeg ikke rigtig fik den til at flyve og dermed havari at jeg fandt frem til det forum hvor alle de gode råd er.
Nu er den restaureret/istandsat og flyvende.

Det er et meget smukt svævefly både full size og som model.

mvh. Jørn R.
Ps. Kunne godt tænke mig en tur til Wasserkuppe :)
 
Brugeravatar
Robert Danielsen
Emnestarter
Indlæg: 5995
Tilmeldt: 02 jan 2002 20:59
Kontakt:

Jeg kan kun anbefale sådan

10 jul 2015 12:16

Jeg kan kun anbefale sådan en tur til Wassekuppe. Det er en stor oplevelse at flyve der.
Jeg er ked af at høre at du fandt ud af div fejl på den hårde måde. Et eller andet sted, burde Phøenix jo lever et nyt fly. For det er jo helt tydeligt en konstruktions fejl.
Det med at søge info på den model jeg skal i gang med, er noget jeg altid gør. Der er jo ikke nogen grund til at opfinde den dybe tallerkenen to gange.

Hvad er du endt på af vægt og C&G, og hvad er dine erfaringer med det?
Mvh Robert Danielsen

Aviator MFK.
 
Rasmussen
Indlæg: 375
Tilmeldt: 21 feb 2014 18:58
Kontakt:

Jeg er begyndt flyvning med

12 jul 2015 20:37

Jeg er begyndt flyvning med C/G 80 mm bag forkanten. Min byggevejledning sagde 100mm!! samtidig med for stor vinkelforskel på ca.51/2 grad:(

Min er en E-version og vejer nu flyveklat godt 4100gr. og med en vinkel forskel nede på ca.2grader går det rigtig fint. Den flyver fantastisk nu (efter min smag) men det kan sikkert blive meget bedre med tiden. Har også variometer i og det gør termik flyvning noget sjovere synes jeg.

mvh.Jørn R.
 
Rasmussen
Indlæg: 375
Tilmeldt: 21 feb 2014 18:58
Kontakt:

No Title

12 jul 2015 20:45

Ps. Jeg klokkede i det da jeg forsøgte at vedhæfte et foto,men prøver igen
Vedhæftede filer
image_104902.jpg
image_104902.jpg (73.21 KiB) Vist 1241 gange