Hvad betydning har for meget washout?
Bliver flyet, som jeg har forstået det følsomt, far hastighedssvingninger, at den har tendens til at ville stige, ved høj hastighed, og dykke ved lav hastighed.
Havde en snak med et par klubkammerater, og der er forskellige meninger, om det.
Er der en specialist på området herinde?
For meget washout? Det er svært at svare præcist på hvad det gør, for det kommer an på hvor meget for meget er?
Washout betyder at tippen af vingen flyver ved en lavere indfaldsvinkel end resten af vingen. Det betyder (oftest) at man kan få tippen til at stalle senere end resten af vingen, og dermed undgår man tipstall, der kan få hele modellen til at vælte om på ryggen.
For meget washout? Lad os sige noget vildt: 45 grader.
Det vil betyder at når du flyver normalt (indfaldsvinkel på midten af vingen ca 2-5 grader) vil din tip flyve ved en NEGATIV vinkel på over 40 grader. Tippen vil være stallet (omvendt) pga af den store negative vinkel. Jeg vil tro at sådan en vinge vil have svært ved at flyve overhovedet.
Lidt mindre vildt:
Washout på 10 grader - tippen vil flyve med en ret stor negativ indfaldsvinkel, selv nor midten af vingen (prøver) at løfte ved 3-5 grader. Tippen vil yde en del modstand, men den vil IKKE tipstalle.
Endnu mindre vildt:
Washout 5 grader - tippen flyver ved 0 grader når midten løfter ved 5 grader. Hvis du flyver meget hurtigt (indfaldsvinkel måske 1 grad i midten, vil tippen flyve ved -4 grader og bøje vingen nedad! En lang smal vinge med washout kan altså risikere at bøje nedad ved meget høje hastigheder.