Jeg er ved at samle en ARF Phoenix Model K8b på 3,5m.
Jeg fandt en tysk tråd om dette fly, og der i beretter de om at EWD er helt gal.
spørgsmål 1:
Er EWD ikke det samme som indfaldsvinkel?
Nej - er du ude på at starte en flame-war :p ?! Indfaldsvinklen er vinklen mellem profilets kordelinje (fra yderste-del-af-forkant til midt-bagtkant) og "luftstrømmen" (i al fald hvis vi taler om 'geometrisk EWD'). Vingens indfaldsvinkel styrer du med haleplanet
under flyvning: Har du brug for at øge vingens løftekraft (Cl) øger du indfaldsvinklen ved at give "opror" på haleplanet.
EWD forkorter indstillingsvinkeldifferens (på tysk) og er
forskellen i indstillingsvinkel mellem vinge og haleplan (igen regnet ud fra kordelinjen fra yderste-del-af-forkant til midt-bagtkant på profilet). Begrebet 'indstillingsvinkel' er vinklen som profilkorden danner med en fast arbitrær linje på kroppen (ren geometri - ingen aerodynamik/flyvning). Man trækker haleplanets vinkel fra hovedvingens ditto og vinklerne regnes med fortegn i urets retning (omv. matematisk omløbsretning) - bitte hier
gucken.
Typiske EWD-værdier på svævemodeller er omkring 1.5grd (+/- 0.5grd oder so). På engelsk hedder indstillingsvinkeldifferens 'decalage'.
Profilet er HQ 3/15. Jeg harsøgt på nettet, og fundet ud af at det profil er lavet til max 3 grader indfaldsvinkel
her
For Re >= 100k ser det ud til at kunne klare indfaldsvinkler op til ca. 15grd før det staller! :) Du mener 3grd EWD? Det afhænger af planbelastning, profilets moment (Cm) - som igen afh. af indfaldsvinklen..., momentarm for haleplan, CG og fanden-og-hans-moster...
Men som jeg forstår det, kan man med fordel have mindre, og at man der ved kan rygge C&G længer tilbage.
Er det rigtig forstået?
Ja. CG længere tilbage fordrer at haleplanet skal trykke mindre nedad (vingen vil naturligt vælte fremover pga Cm) og derfor at EWD'en skal være mindre (end hvis CG var længere fremme).
<...>
Spørgsmål 2:
Når jeg vil finde 1,5 grad. Skal jeg så ikke sætte min indfaldsmåler på vingen, og klodse flyet op så måleren står på +1,5. (bagkant er laver end forkant)
Der efter juster jeg haleplanet så det står i 0 grader.
Er det rigtig forstået?
Lyder som en plan :) Jeg har ingen EWD-måler - er det en digital eller analog EWD-måler du har? På de digitale kan man "nulle"/"nivellere" vinkel-visningen på en vilkårlig vinkel med vandret. Så kan du fx starte med at definere haleplanets
indstillingsvinkel til 0grd og sætte vingen i +1.5grd (men typisk er det vel nemmere at justere halen end vingen...).