Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
bvind6940
Emnestarter
Indlæg: 883
Tilmeldt: 21 apr 2010 10:30
Kontakt:

opsætning af canard på jet

09 dec 2014 22:48

Hvordan skal canard opsætning være i forhold til højde ror på et fly?
Når der gives højderor (OP) hvordan skal canard så bevæge sig? Jeg vil mene ned med bagkanten...
Skulle der være en venlig sjæl der kan svare på det?
Bjarne Vind
OY6356
Ringkøbing modelflyverklub
 
Brugeravatar
Arvid
Indlæg: 4353
Tilmeldt: 18 jan 2004 10:27
Kontakt:

Korrekt! du har fat i

09 dec 2014 23:00

Korrekt! du har fat i det rigtige:)
Mvh.
Arvid
 
Brugeravatar
bvind6940
Emnestarter
Indlæg: 883
Tilmeldt: 21 apr 2010 10:30
Kontakt:

Super!! Tak for det Arvid

10 dec 2014 16:04

Super!!
Tak for det Arvid
Bjarne Vind
OY6356
Ringkøbing modelflyverklub
 
Brugeravatar
Arvid
Indlæg: 4353
Tilmeldt: 18 jan 2004 10:27
Kontakt:

Glemte lige at skrive at

10 dec 2014 16:25

Glemte lige at skrive at der er et men ?

Hvilken model ?
På eks. Viggen og Eurofighter ja ! :)

meen kender enkelte modeller hvor det er modsat ;)
Mvh.
Arvid
 
Brugeravatar
bvind6940
Emnestarter
Indlæg: 883
Tilmeldt: 21 apr 2010 10:30
Kontakt:

10 dec 2014 16:45

Det er noget "hjemmerullet" som hedder X41 deltastorm som jeg fandt på RC groups som jo har canard foran hovede vingen.
Vedhæftede filer
20141208_200036.jpg
20141208_200036.jpg (145.91 KiB) Vist 2988 gange
Bjarne Vind
OY6356
Ringkøbing modelflyverklub
 
Brugeravatar
Arvid
Indlæg: 4353
Tilmeldt: 18 jan 2004 10:27
Kontakt:

Hej Bjarne Så er det helt

10 dec 2014 17:08

Hej Bjarne
Så er det helt rigtigt, at canard skal ned for at hjælpe højderor

Et lille tip vil være at runde canard forkanten lidt, samt slibe bagkanten ned 50% som en kile, startene fra 1/4 til bagkant af canard
Mvh.
Arvid
 
Brugeravatar
bvind6940
Emnestarter
Indlæg: 883
Tilmeldt: 21 apr 2010 10:30
Kontakt:

Jeg ved det godt,men den

10 dec 2014 18:01

Jeg ved det godt,men den er lavet i epp og det er ikke til at slibe i.
Den skal bare tedtes om det er noget for mig,så bliver fen næste bygget i balsa.
Bjarne Vind
OY6356
Ringkøbing modelflyverklub
 
Brugeravatar
black_117
Indlæg: 3573
Tilmeldt: 17 maj 2008 10:05
Kontakt:

Evt brug et delta mix

10 dec 2014 19:24

Evt brug et delta mix på krængeror 😃


Sent from my iPhone using Tapatalk
Martin Black
20 87 85 22
black_117 (a) youmail.dk

Danmarks nye hobbyhandler
 
Brugeravatar
excalibur
Indlæg: 275
Tilmeldt: 14 apr 2004 10:09
Kontakt:

Hvis du husker en simpel

21 dec 2014 13:31

Hvis du husker en simpel regel, behøver du aldrig stille det spørgsmål igen.

Hvis roret er foran CG, skal den bevæge sig så den flyver i den 'rigtige retning'. Hvis den er bag CG skal den som en truck-styring bevæge sig kontra den retning man vil, da halen skal presses ned for at flyet stiger i en normal planform.

Det er ikke rigtigt at nogle canards arbejder modsat. Det kan ikke lade sig gøre.

Der findes så 3 lifting surfaces fly som den fede Piaggio Avanti 180, som har både canard-vinger/ror normale vinger, men også normal hale. Altså bruger denne maskine 2 højderor både foran og bag CG!

Den har jet performance men kun turbo-prop motorer...!

Morten Enevoldsen, webmaster - Dansk LSF koordinator

smsk-rc.dk


Artikel om design & konstruktion af BullSiGh F3J flyvende vinge (på Engelsk)


Mobil: 4098 0898 (FrSky Taranis X7)

It's never too late to have a happy childhood!
 
Brugeravatar
nep123
Indlæg: 1385
Tilmeldt: 06 jul 2006 17:34
Geografisk sted: Hørsholm
Kontakt:

Blot til venlig orientering: Piaggio'en herover

27 aug 2015 15:30

Blot til venlig orientering:
Piaggio'en herover har IKKE kontrolflader på "front wing" (og er ikke en Canard i den oprindelige forstand) - det er blot en 'lift' flade.
Så pitch-control er helt traditionel (elevator på den horisontale stab)... "Front-wing" er en performance device i stedet.

Canard-fly har ikke traditionelle horisontal stab's... de har en canard-vinge/stab i stedet.
Her opnås "pitch-control" enten ved en kombineret "elevator-aileron" (ELEVONS) rorflade på hovedvingen og/eller ved at Canard-fladen er bevægelig/eller har en kontrolflade.

Generelt set, så bruges Canard-setup's for at 1) gøre mindre fly mere stall-oprettende, 2) øge flyets performance idet flyet "aerodynamisk" vejer mindre*, 3) gøre militære (jager) fly mere manøvredygtige (især på ustabile designs)...

*Den umiddelbare "traditionelle" fordel (ved statisk stabile designs) er at Canard'en er løftende for at kompensere for hovedvingens tendens til at 'trykke' næsen - modsat et haleplanet der i samme setup ofte er negativ løftede (bidrager med down-force - hvilket helt basalt virker som øget vægt)!

mvh
/Niels


Niels Erik Pedersen
DEN-1807

(Medlem af NFK)


----------------------------