Hej forum,
Jeg har for nyligt købt en Durafly T-28 Trojan hos hobbyking, det er denne model:
her
Jeg har fløjet med den 1 gang, hvor den skulle have ret meget krængeror til den ene side for at flyve lige. En kammarat kastede den igang og anbefalede mig ikke at bruge flaps ved kastestart.
Da jeg kommer hjem efter en vellykket landing, igen uden flaps, kan jeg se hvorfor den skulle trimmes så meget på krængeroret, den ene flap er nemlig lavere end den anden når de ikke er aktiveret. Jeg forsøger at rette det op med trim på senderen (Spektrum DX8) og justering af trækarmene fra servo til rorhorn.
Men der er en lille afvigelse i servoerne, når den ene servos horn står vinkelret på servoen, står den anden ikke helt vinkelret, vi snakker måske 5-10 grader. Jeg kan ikke opnå mere ensartethed ved at flytte hornet på servoen, da strålerne er for grove til sådan en finjustering. Servoerne er desuden forbundet til samme kanal med Y-kabel.
Det er lykkes mig at justere det således at når flaps er deaktiveret, står flapsene 100% lige i forhold til hinanden. Når de er aktiveret, er der en forskel på 2mm, den ene går 12mm ned og den anden går 14mm ned.
Vil de 2mm have noget at sige når jeg skal starte og lande?
Hvis ja, hvordan får jeg så justeret de flaps ind når servohornene som ugangspunkt ikke står helt i samme vinkel? Er der et geometrisk trick jeg kan benytte mig af for at kompensere for servohornenes forskellighed?
Mvh
Martin