Tyngdepunkt, afbalancering
: 26 nov 2019 13:39
af Hightower
Hej.
Jeg er igang med en højvinget model, og der står i instruktionen at tyngdepunktet skal afbalanceres med modellen liggende på hovedet. Er det normal praksis?
Jeg mener at kunne huske at lavvingede modeller med fordel kunne vendes på hovedet under afbalancering, men det er måske også noget vrøvl?
Hvad plejer I at gøre? Lad mig høre.
Re: Tyngdepunkt, afbalancering
: 26 nov 2019 20:40
af Flyvetossen
Hightower skrev:Hej.
Jeg er igang med en højvinget model, og der står i instruktionen at tyngdepunktet skal afbalanceres med modellen liggende på hovedet. Er det normal praksis?
Jeg mener at kunne huske at lavvingede modeller med fordel kunne vendes på hovedet under afbalancering, men det er måske også noget vrøvl?
Hvad plejer I at gøre? Lad mig høre.
Du har næsten selv besvaret dit spørgsmål. Højvinget /lavvinget ballanceres med kroppen hængende under vingen, midtvinget er vist hip-som-hap,
Lad den være en lille smule næsetung, så er den lettere at svæve ind til landing hvis motoren sætter ud.
Sødan gør jeg.
Re: Tyngdepunkt, afbalancering
: 26 nov 2019 21:12
af Arvid
Alle fly vi her har afbalaceret, om det er højvinget, skuldervinget el. lavvinget
bliver balanceret retvendt som den er under normal-flyvning.
Og med optrækkeligt understel er hjulene altid slået ud.
Hvorfor! det er det nemmeste at håndtere flyveren på den måde
Men det er vel et temperament spørgsmål.
Re: Tyngdepunkt, afbalancering
: 26 nov 2019 23:14
af ClausT
Pointen er at tyngdepunktet IKKE ligger på vingen der hvor man løfter den, men enten under (på en højvinget) eller over (på en lavvinget).
Det er lettest når tyngdepunktet ligger under der hvor man holder fast, hold en pind/blyant/?? i den ene ende og lad den hænge ned, ikke så svært.
Prøv så det samme hvor du holder en finger under og skal balancere den, kan lade sig gøre, men den vil rigtigt gerne falde til alle sider fordi tyngdepunktet ligger over der hvor du understøtter.
Når der anbefales at vende en højvinget model på hovedet for målingen, så skaber det en meget ustabil situation tilsvarende den sidste hvor du balancerer en pind oven på en finger..
Intentionen er formentlig at sikre du er meget tæt på det opgivne tyngdepunkt, da modellen ellers vil tippe helt for- eller bag-over i stedet for 'blot' at hænge måske +/- 20 grader op/ned med kroppen når du løfter under vingen i retvendt stilling.
Om det giver mening… tjoo, hvis det er en optimeret svæver der skal checkes, så jagter jeg også den sidste mm, det gør en forskel, men når du skriver 'højvinget model' tænker jeg at det er en type der er langt mindre følsom over til det 'præcise' tyngdepunt, dvs. kan tåle +/- halve/hele centimeter?
Re: Tyngdepunkt, afbalancering
: 27 nov 2019 19:32
af Arvid
Denne hjemmelavet bruger vi til at afbalancere vores fly fra F16 - Bae Hawk's - PC21-Mustang-Piber cup's, kunstflyere incl. 3D modeller og diverse svævere
Hvis det angivne tyngdepunkt ellers passer har vi ramt rigtigt på alle flytyper.! som beskrevet i post #3
10mm MDF- Ø8 gevindstang 4 møtrikker og nogle stumper Ø6 kulstang limet på 2mm krydsfiner og lidt skumgummi
disse plader med kulstang og skumgummi bliver så tapet på undersiden af fly med kulrør i position af angivne tyndepunkt
Tegning kan evt. sendes!
Re: Tyngdepunkt, afbalancering
: 02 dec 2019 13:39
af zik zak
Linestyret combat folk bruger sådan en her:
Mere information på opfinderens hjemmeside (Henning Forbech):
http://www.f2d.dk/equipment/model/cg-meter.htmJeg har arbejdet på en digital løsning, den består at 3 vægt-celler som er koblet til en mikrocontroller, så får jeg x/y koordinatet på tyngde punktet.
/André
Re: Tyngdepunkt, afbalancering
: 02 dec 2019 14:11
af JornWildt
Re: Tyngdepunkt, afbalancering
: 03 dec 2019 10:04
af Regnar Petersen
Der er også den nemme løsning med flere funktioner:
https://mahmoudi-modellsport.eu/glidercg
Re: Tyngdepunkt, afbalancering
: 03 dec 2019 10:42
af ClausT
Re: Tyngdepunkt, afbalancering
: 05 dec 2019 20:36
af Rasmussen
Eller denne fra CW design. Lidt 6mm. x-finer`og en klat hvid lim.