Hej Bjarne,
Der er ikke noget man skal
Kort om det du nævner:De fleste vælger 1-2 rette linie til krængror og flaps. Så kan rorene bevæge sig. Linjerne behøver ikke at være vinkelret på flyveretningen.
Mange vælger at krængror/flaps er vinkelret på flyveretningen. Det betyder at forkanten bliver trukket gradvist tilbage og at forkanten bliver trukket gradvist fremad.
Man kan også lave en bagkant der er vinkelret på flyveretningen. Det betyder at hængslingslinierne bliver trukket bagud.
1) eller 2) Hvis du vil vælge mellem en lige forkant (=vinkelret på flyveretningen?) eller en lige bagkant, så skal du vælge en lige bagkant.
3) Winglets er svære at lave, så de giver dig fordele. De vil være neme at lave, men de vil sandsynligvis kun give ulemper under de fleste flyveforhold. (min påstand):
TNT-tipper vil være ret nemme at lave:
https://www.aerodesign.de/aero/randbogen.htmS 3021 er et udemærket profil. Det vil være bedre at vælge et 10% tykt Clark Y:
Se Hartmut Siegmanns artikel i Aufwind, 2002/5, som der henvises til her nederst:
https://www.aerodesign.de/profilelight/pl_m.htm(Jeg scanner den senere)Artiklens konklussion er, at et 10% tykt Clark Y er bedre end både E205, S3021 og Rits 3-30-10, da Clark Y er mindre RE-tal sårbart og mindre sårbart over for mindre byggeunøjagtigheder.
Se også denne artikel:
https://www.aerodesign.de/profile/e205_sd7037.htmHer er det originale Clark Y - husk at det originale Clark Y 11,7% tykt (Bem. at et Clark Y IKKE har flad underside fra bagkant til forkant, men kun fra bagkant og frem til ca. 30% fra forkanten)
https://www.aerodesign.de/profile/profile_n.htm#clarkyOm vingedesign:http://modelflyvenyt.dk/modelflyvenyt/1 ... 4-1998.pdfside 22-29
Her to vingedesignforslag, som du sagtens kan bygge med et 10% Clark Y, S 3021, SD7037, SA7036, SA 7035, MH32, eller Mark Drela profilserie fra hans Supra. Formindsk alle 3 korder med samme %, så rodkorden kommer ned på det der passer til din krop (220mm?) -> 220mm -> 210mm->155mm->80mm
Forslag:
https://www.aerodesign.de/modelle/F3B/eagle.htmog
https://www.aerodesign.de/modelle/F3J/mako.htmSupra:
http://charlesriverrc.org/articles/supra/supra.htmGod fornøjelse