Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
bvind6940
Emnestarter
Indlæg: 883
Tilmeldt: 21 apr 2010 10:30
Kontakt:

Vinge design svævefly?

21 maj 2017 12:42

Har en ældre Multiplex Flamingo Contens som jeg vil lave nye/bedre vinger til,men er lidt i tvivl vedr udformning/design af disse. Total spændvidden ca285-290cm rod=220mm tip=ca 140mm.
Spørgsmål 1: bagkanten skal den være lige?
Spørgsmål 2: forkanten skal den være lige?
Spørgsmål 3: winglets er det værd at overveje?
Airfoil 3021
Tanken er af flyet skal flyves forholdsvis langsom til noget termik
Ideer modtages med kyshånd
Bjarne
Bjarne Vind
OY6356
Ringkøbing modelflyverklub
 
Brugeravatar
Erik Dahl
Indlæg: 1714
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Re: Vinge design svævefly?

31 maj 2017 16:54

Hej Bjarne,

Der er ikke noget man skal :D

Kort om det du nævner:
De fleste vælger 1-2 rette linie til krængror og flaps. Så kan rorene bevæge sig. Linjerne behøver ikke at være vinkelret på flyveretningen.
Mange vælger at krængror/flaps er vinkelret på flyveretningen. Det betyder at forkanten bliver trukket gradvist tilbage og at forkanten bliver trukket gradvist fremad.
Man kan også lave en bagkant der er vinkelret på flyveretningen. Det betyder at hængslingslinierne bliver trukket bagud.

1) eller 2) Hvis du vil vælge mellem en lige forkant (=vinkelret på flyveretningen?) eller en lige bagkant, så skal du vælge en lige bagkant.
3) Winglets er svære at lave, så de giver dig fordele. De vil være neme at lave, men de vil sandsynligvis kun give ulemper under de fleste flyveforhold. (min påstand):
TNT-tipper vil være ret nemme at lave:
https://www.aerodesign.de/aero/randbogen.htm

S 3021 er et udemærket profil. Det vil være bedre at vælge et 10% tykt Clark Y:
Se Hartmut Siegmanns artikel i Aufwind, 2002/5, som der henvises til her nederst:
https://www.aerodesign.de/profilelight/pl_m.htm
(Jeg scanner den senere)
Artiklens konklussion er, at et 10% tykt Clark Y er bedre end både E205, S3021 og Rits 3-30-10, da Clark Y er mindre RE-tal sårbart og mindre sårbart over for mindre byggeunøjagtigheder.
Se også denne artikel:
https://www.aerodesign.de/profile/e205_sd7037.htm

Her er det originale Clark Y - husk at det originale Clark Y 11,7% tykt (Bem. at et Clark Y IKKE har flad underside fra bagkant til forkant, men kun fra bagkant og frem til ca. 30% fra forkanten)
https://www.aerodesign.de/profile/profile_n.htm#clarky

Om vingedesign:
http://modelflyvenyt.dk/modelflyvenyt/1 ... 4-1998.pdf
side 22-29

Her to vingedesignforslag, som du sagtens kan bygge med et 10% Clark Y, S 3021, SD7037, SA7036, SA 7035, MH32, eller Mark Drela profilserie fra hans Supra. Formindsk alle 3 korder med samme %, så rodkorden kommer ned på det der passer til din krop (220mm?) -> 220mm -> 210mm->155mm->80mm
Forslag:
https://www.aerodesign.de/modelle/F3B/eagle.htm
og
https://www.aerodesign.de/modelle/F3J/mako.htm
Supra:
http://charlesriverrc.org/articles/supra/supra.htm

God fornøjelse
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!