Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
nep123
Indlæg: 1385
Tilmeldt: 06 jul 2006 17:34
Geografisk sted: Hørsholm
Kontakt:

Blot til venlig orientering: Piaggio'en herover

27 aug 2015 15:30

Blot til venlig orientering:
Piaggio'en herover har IKKE kontrolflader på "front wing" (og er ikke en Canard i den oprindelige forstand) - det er blot en 'lift' flade.
Så pitch-control er helt traditionel (elevator på den horisontale stab)... "Front-wing" er en performance device i stedet.

Canard-fly har ikke traditionelle horisontal stab's... de har en canard-vinge/stab i stedet.
Her opnås "pitch-control" enten ved en kombineret "elevator-aileron" (ELEVONS) rorflade på hovedvingen og/eller ved at Canard-fladen er bevægelig/eller har en kontrolflade.

Generelt set, så bruges Canard-setup's for at 1) gøre mindre fly mere stall-oprettende, 2) øge flyets performance idet flyet "aerodynamisk" vejer mindre*, 3) gøre militære (jager) fly mere manøvredygtige (især på ustabile designs)...

*Den umiddelbare "traditionelle" fordel (ved statisk stabile designs) er at Canard'en er løftende for at kompensere for hovedvingens tendens til at 'trykke' næsen - modsat et haleplanet der i samme setup ofte er negativ løftede (bidrager med down-force - hvilket helt basalt virker som øget vægt)!

mvh
/Niels


Niels Erik Pedersen
DEN-1807

(Medlem af NFK)


----------------------------

 
Brugeravatar
hjort
Indlæg: 2129
Tilmeldt: 13 nov 2002 17:09
Kontakt:

enkelte modeller hvor det

27 aug 2015 16:19



enkelte modeller hvor det er modsat ;)


Hvilke modeller eller fly???
OY6689 The Flying Tigers
Horsens Indendørs Modelflyveklub & RC-klubben Falcon - Flyver indendørs i Horsens, Vejle, Kolding, Haderslev, Vejen, Odense, Nustrup, Sønderborg, Svendborg, Bevtoft, Fredericia, Gram, Århus, Assens og Vejrup.









sigpic
 
zenair
Indlæg: 14
Tilmeldt: 07 feb 2009 21:15
Kontakt:

Jo, piaggioen har flaps på

20 sep 2015 21:59

Jo, piaggioen har flaps på canarden som virker sammen med flapsene på vingen, og så har en flyver der i trim hverken lift eller downforce på stab. Hvis det er nødvendigt er den gal med tyngdepunktet eller vingens indstillingsvinkel, især lift er livsfarligt da man så kan få et haleplans stall, og det kan man dø af, eller kun en smadret model
Flyver både det ene og det andet sammen med FK9:eek:
 
Brugeravatar
excalibur
Indlæg: 275
Tilmeldt: 14 apr 2004 10:09
Kontakt:

Fedt billede Niels Erik, Jeg har

02 feb 2016 22:51

Fedt billede Niels Erik,

Jeg har aldrig hørt om den front flaps før. Tak for info. Et fascinerende fly.
Morten Enevoldsen, webmaster - Dansk LSF koordinator

smsk-rc.dk


Artikel om design & konstruktion af BullSiGh F3J flyvende vinge (på Engelsk)


Mobil: 4098 0898 (FrSky Taranis X7)

It's never too late to have a happy childhood!