Blot til venlig orientering:
Piaggio'en herover har IKKE kontrolflader på "front wing" (og er ikke en Canard i den oprindelige forstand) - det er blot en 'lift' flade.
Så pitch-control er helt traditionel (elevator på den horisontale stab)... "Front-wing" er en performance device i stedet.
Canard-fly har ikke traditionelle horisontal stab's... de har en canard-vinge/stab i stedet.
Her opnås "pitch-control" enten ved en kombineret "elevator-aileron" (ELEVONS) rorflade på hovedvingen og/eller ved at Canard-fladen er bevægelig/eller har en kontrolflade.
Generelt set, så bruges Canard-setup's for at 1) gøre mindre fly mere stall-oprettende, 2) øge flyets performance idet flyet "aerodynamisk" vejer mindre*, 3) gøre militære (jager) fly mere manøvredygtige (især på ustabile designs)...
*Den umiddelbare "traditionelle" fordel (ved statisk stabile designs) er at Canard'en er løftende for at kompensere for hovedvingens tendens til at 'trykke' næsen - modsat et haleplanet der i samme setup ofte er negativ løftede (bidrager med down-force - hvilket helt basalt virker som øget vægt)!
mvh
/Niels